WFS verkeersscheidingsstelsel niet conform INSPIRE?

Onlangs is door PDOK een mailing verstuurd over een nieuwe WMS/WFS verkeersscheidingsstelsel.

WFS
https://geodata.nationaalgeoregister.nl/rws/verkeersscheidingsstelsel/wfs/v2_0?service=WFS&request=getcapabilities

WMS
https://geodata.nationaalgeoregister.nl/rws/verkeersscheidingsstelsel/wms/v2_0?service=WMS&request=getcapabilities

Hierbij werd vermeld:
De datasets zijn nu conform INSPIRE-dataspecificaties beschreven en aangeboden.

Echter volgens Thijs Brentjes van Geonovum:
“Van verkeersscheidingsstelsel is het antwoord van describefeaturetype (het GML applicatie schema) het eigen datamodel. De data en het datamodel van deze service zijn dus niet gemodelleerd conform INSPIRE.”

Ik start deze discussie aangezien er onlangs door PDOK nog een INSPIRE WFS is uitgebracht (RCE) die wel INSPIRE conform zou zijn wat betreft datamodel en describefeaturetype.

https://geodata.nationaalgeoregister.nl/inspire/ps-ch/wfs?request=GetCapabilities&service=wfs

Echter de WFS describefeaturetype geeft geen attributen meer terug maar verwijst naar een xsd.
QGIS kan hier standaard niet mee overweg. Er schijnt een uitbreiding plugin te zijn op QGIS.
Waarschijnlijk zullen wel meer applicaties niet overweg kunnen met de nieuwe INSPIRE output van describefeaturetype.

Vragen:

  • Hoe zit het nu precies met INSPIRE-conform zijn van describefeaturetype? Is describefeaturetype output van verkeersscheidingsstelsel WFS nu wel of niet INSPIRE-conform?
  • Is PDOK van plan om op korte termijn meer services INSPIRE-conform te maken en bij describefeaturetype door te verwijzen naar een xsd?
    Beseft men de impact?

Hoi @rli,

Voordat ik je vragen beantwoord, een paar dingen recht trekken:

De rws verkeersscheidingsstelsel is geen dataset welke voldoet aan de INSPIRE-dataspecificaties (het zogenoemde INSPIRE geharmonizeerd datasets). Het betreft wel een INSPIRE aangemerkte dataset. M.a.w. data is aangemerkt voor INSPIRE (door metadata in de capabilities documenten en NGR/CSW records) maar betreft een “standaard”/klassiek platgeslagen data model wat direct te gebruiken is in veel “standaard” applicaties (QGIS/ESRI/…enz…).

Dus het antwoord van Thijs is correct. Wat er in het mailtje heeft gestaan/staat weet ik niet (die zou je dan moeten doorsturen mogelijk), anders dan dat is: rws verkeersscheidingsstelsel dus wel een INSPIRE dataset is (aangemerkt), maar niet een INSPIRE geharmonizeerde dataset (dus niet een INSPIRE datamodel).

Er zijn dus 2 INSPIRE implementaties/types een AS-IS model (zoals rws verkeersscheidingsstelsel) en een geharmonizeerd model (zoals de PS-CH/protectedsite culturalhistory). Deze geharmonizeerde datasets zijn ook op de pdok.nl website te herkennen aan de titel: … (INSPIRE geharmoniseerd)

De services is door de metadata INSPIRE-conform maar het datamodel is AS-IS dus niet “INSPIRE Geharmonizeerd-conform”.

Ja en Nee:
Ja, voor dataset die INSPIRE geharmoniseerd zijn zal dit wel het geval zijn, gezien dat is zoals het technisch werkt.
Nee, wij vinden het ook fijn dat onze services “makkelijk” gebruikt kunnen worden dus in veel gevallen is er ook een “standaard” koppelvlak.

Wie is “men” in deze vraag? Lijkt mij meer een vraag voor Geonovum en/of de dataset eigenaren (PDOK is dus geen dataset eigenaar, wij voeren alleen maar uit…)

Nog een wedervraag/opmerking (voor mijn beeldvorming):
Je weet dat PDOK al meer dan 6 jaar INSPIRE geharmonizeerde datasets ontsluit zoals:

http://geodata.nationaalgeoregister.nl/inspire/ad/wfs?request=DescribeFeatureType&service=wfs&typename=ad:Address


http://geodata.nationaalgeoregister.nl/inspire/ps/wfs?request=DescribeFeatureType&service=wfs&typename=ps:ProtectedSite

enz…

Het is dus niet dat we sinds kort dachten “dit is een goed idee, laten we dit allemaal zo gaan doen” :slight_smile: . Dus om de angst weg te nemen het is niet ons plan dat we bij PDOK alle dataset omgaan zetten naar een INSPIRE geharmoniseerd model. Voor veel van deze INSPIRE thema’s zijn “gewone” AS-IS datasets/koppelvlakken.

1 like

Dag Wouter,

In de mailing van PDOK stond “De datasets zijn nu conform INSPIRE-dataspecificaties beschreven en aangeboden”.
Ik had geen idee van de 2 implementaties (hoeveel mensen wel?). Bedankt voor de uitleg.

Nee ik was niet op de hoogte welke WFS’en geharmoniseerd waren. Blijkbaar worden die niet gebruikt door onze klanten (en dat zijn er toch aardig wat) want anders had ik dat zeker geweten.
Ook QGIS gebruikers kunnen er niks mee (alleen met de WMS).
Goed te horen dat de belangrijke datasets (BAG, BRK, etc) gewoon blijven.

Mijn vraag aan PDOK is:

  • Hoe vaak worden deze geharmonseerde datasets gebruikt? (jullie meten de hits)

Ik neem aan dat Geonovum en PDOK regelmatig contact hebben over b.v. impact?
Het helpt niet als PDOK zegt “Geonovum bedenkt het en wij voeren alleen maar uit” en Geonovum “Wij bedenken het maar wij voeren het niet uit”.

@rli

Ja, we meten de hits van onze services, ook de INSPIRE geharmonizeerde.
In verhouding met de “standaard” BAG, DKK, BGT, enz… niet veel, maargoed er zijn ook voldoende niet INSPIRE geharmonizeerde services die we hebben die ook niet “veel” gebruikt worden :slight_smile:

Dat klopt

Mee eens, ik denk dat (wij) PDOK <> Geonovum ook prima samenwerken zeker m.b.t. thema’s zoals INSPIRE en veel andere zaken.

Maar feit blijft dat niet PDOK maar Geonovum voor INSPIRE in Nederland is aangewezen als:


https://www.geonovum.nl/over-geonovum

Dus het is voor deze discussie wel dergelijk van belang om het helder te hebben wat de positie van PDOK is (om te voorkomen dat men verwachting van PDOK heeft, die wij gewoon niet kunnen of zelfs niet mogen waarmaken). Als PDOK hebben wij geen mandaat, m.b.t. dergelijk datamodelen (niet alleen INSPIRE).
En natuurlijk doen wij ons best om (zeker m.b.t. de bruikbaarheid van onze services) om “niet handige dingen” voor te zijn. Maar het helpt meer(/ook) als jullie (onze afnemers) dit aan kaarten bij de juiste “partijen” dat voor bepaalde services/datamodellen andere oplossingen mogelijk beter werken.

Nog een belangrijke aanvulling over:

Het helpt niet als PDOK zegt “Geonovum bedenkt het en wij voeren alleen maar uit” en Geonovum “Wij bedenken het maar wij voeren het niet uit”.

het is niet zo dat Geonovum en/of PDOK zomaar dingen bedenken voor INSPIRE. We hebben te maken met Europese regels (wetgeving) en de technische uitwerking daarvan (inclusief internationale standaarden), die bepalen wat er wel en niet kan en ook hoe bepaalde zaken uitgevoerd moeten worden. Die regels worden in Europees verband opgezet. Geonovum probeert al enige tijd zaken te vereenvoudigen, maar dat heeft tijd nodig vanwege de implementaties in andere landen en wetgeving.

Voor meer achtergronden:
INSPIRE - Europese leefomgeving | Geonovum als algemene introductie
https://inspire.ec.europa.eu/ de Europese website van INSPIRE, inclusief de wetten en technische specificaties

2 likes

Paar gedachtes hierbij:

De INSPIRE datamodellen zijn ontworpen om data in haar volledigheid uit te wisselen, traditionele GIS tooling zoals QGIS is vooral georienteerd op het ontsluiten van enkelvoudige tabellen (‘plat geslagen’). Een combinatie die niet goed samen gaat.

Er zijn wel initiatieven geweest om QGIS en OGR uit te breiden met een GML-ApplicationSchema plugin, maar je ziet dat zich daar toch geen actieve gebruikers community rond ontwikkeld, het thema blijft complex.

Vanuit INSPIRE verzamelt men succes verhalen rond INSPIRE data. Het gaat dan al snel om landsgrens overschreidende applicaties waarbij data centraal ingewonnen wordt, voorbewerkt alvorens extracten in een kaart viewer getoond worden.

Ik neem dan ook aan dat het dagelijkse direct consumeren van geharmoniseerde INSPIRE data minimaal zal zijn, wat niet per se zegt dat de impact van die data laag is.

Ik hoop dat de huidige initiatieven in OGC om data uitwisseling meer te focussen op bestaande web standaarden, zodat complexe data ook relatief eenvoudig vanuit een web browser te raadplegen zijn dit speelveld wat zal veranderen. Al verwacht ik wel dat er daarnaast altijd behoefte zal blijven bestaan aan ‘plat geslagen’ extracten voor gebruik in traditionele geo clients.

3 likes

Wat mij opvalt is dat er niet verwezen wordt naar het INSPIRE-thema Vervoersnetwerken waarvan zowel Wegen als Waterwegen in ontwikkeling zijn. En waaraan het verkeersschedingstelsel Noordzee bijdraagt. De dataset Vervoersnetwerken - Waterwegen (INSPIRE geharmoniseerd) - WT.
Het actueel beschikbaar stellen was een flinke uitdaging. Maar vindt inmiddels nagenoeg automatisch plaats. De data wordt twee maandelijks getransformeerd naar het INSPIRE-datamodel waarna de service wordt ge-update. De service is te vinden via: http://www.nationaalgeoregister.nl/geonetwork/srv/dut/catalog.search#/metadata/eu-2c7040b-c448-451b-bf15-f2416ecaadd1. Graag ontvangen we de op en aanmerkingen.