Ik ben erg nieuwsgierig naar ervaringen (zowel positief als negatief) in het gebruik van de Azure SQLserver database als Spatial database.
Zijn er organisaties die deze database gebruiken of hebben gebruikt? Meestal hoor ik namelijk Postgis of Oracle Spatial.
Dit jaar werkte ik voor een organisatie met een “Microsoft only” IT-afdeling die per se SQLserver wilde gebruiken voor een database die ook geo-info bevatte en ruimtelijke queries moest draaien. Enige reden was dat het beter in de architectuur paste. (Alsof een architect zich druk maakt om het merk bakstenen dat wordt gebruikt…) De ETL-tools van MS sluiten kennelijk beter aan op SQLserver dan op PostgreSQL, hoewel ze beide hosten op het Azure platform.
Ok, genoeg gemopperd, het bleek uiteindelijk prima te werken. Je kon een spatial index bouwen en de snelheden waren vergelijkbaar met PostgreSQL en Oracle.
Wat ik ook lastig vond was het schrijven van queries in een web-omgeving waardoor die werden opgeslagen en gebackupt in iets online’s van Microsoft en niet gewoon in git. Maar daar zijn misschien ook andere mogelijkheden voor, die ken ik niet.
Ja wij komen SQL Server tegen bij klanten van Sweco als onderliggende database onder ArcGIS Server / Enterprise. Ik heb zelf geen specifieke positieve of negatieve ervaringen te melden.