Wie is openstreetmap aan het verzieken?

Ik zie in de noordoosthoek van Groningen, noordelijk van Appingedam, de afgelopen dagen allerlei weg-stukken verschijnen met cyrillische lettertekens. Ook bij het Roegwold, Schildwolde en omgeving zie ik dergelijke stukken weg. Ze zijn niet op alle zoom-niveau’s zichtbaar en verdwijnen ook weer als je diep inzoomt, maar het lijkt me buitengewoon hinderlijk. Mijn account op openstreetmap krijg ik niet aan de praat dus kan ik niet nagaan wat er hier aan de hand is, maar het lijkt me iets om snel aan te pakken! Heb nog niet naar elders gekeken, het probleem kan zich natuurlijk overal voordoen.

Het is op maar één zoomniveau zichtbaar en het lijkt op een overlay van een andere kaart.

ook elders zichtbaar, en op meerdere zoom niveau’s, kijk bv maar eens op de Actuele Spoorkaart van Nederland bij Urk, daar lopen de fake wegen tot in het IJsselmeer…

Het is een hot topic op de OSM-forums.
Zie met name deze (met Engelse vertaling)

Wat ik er van lees lijkt het probleem “alleen” in de tiles te zitten, niet in de achterliggende OSM-database.

1 like

Is al een tijd aan de gang. Op de Nederlandse OSM Community is er al een inmiddels vastgemaakt draadje over.

1 like

Is het niet mogelijk om in plaats van open streetmap andere open overheidsdata toe te passen?

Het probleem met het vandalisme in OpenStreetMap is niet zozeer de data momenteel, maar de “caching” van gegenereerde tiles op verschillende plekken in de “keten”: bijv tilecaches op de OSM server(s) en in de browsers van de eindgebruikers (Shift-F5 doen!). De data in de OSM database zelf wordt steeds direct hersteld (“reverted”), en de betreffende gebruikers geblokkeerd. Omdat, net als bij bijv BAG, volledige historie in OSM aanwezig is, kan gevandaliseerde data “uitgewist”.

“Andere open overheidsdata” kan altijd. Ik zie de kracht vooral in het combineren van OSM met bijv Basisregistraties. OpenStreetMap, ook in Nederland, zit de laatste tijd juist in de lift, qua actualiteit en classificatie-detail, met name in het wegen/paden-net, voor bijv routering. Ik denk dat bijna ieder wel een “app” gebruikt waarin OSM data wordt gebruikt: OSMAnd, Komoot, Wikiloc, Organic Maps, Maps.me etc.

En dan is er Overture Maps, waarin o.a. TomTom, Meta en Microsoft de kwaliteit van de OSM-data verbeteren in samenwerking met de OSM-community, om een open dataset beschikbaar te maken.

1 like

Om nog even op de vraag terug te komen: “Wie verziekt OSM?”

Het zijn in ieder geval professionals. Tientallen duizenden wegen worden toegevoegd door nieuwe accounts en dat zou toch makkelijk te beveiligen moeten zijn. Een echte nieuweling kan zo iets helemaal niet.

Voor details rond het recente vandalisme is het beter om het (ook Discourse) OpenStreetMap Forum te volgen. Dat kan bijv. middels de tag vandalism.

Hier op Geoforum speculeren op daders en hoe aan te pakken, en alternatieve databronnen aandragen is m.i. niet zinvol. Misschien nu juist een moment om zelf in OpenStreetMap te stappen en de kaart te verbeteren/controleren.

Ik wees al eerder op de OSM “apps”, maar ook de diverse kaarten zoals OpenTopo (J.W. van Aalst), OpenBasisKaart (OpenGeoGroep) en Map5Topo zijn voor groot deel, bijv alle wegen, op OSM-data i.c.m. Basisregistraties, gebaseerd. Tezamen ook miljoenen hits per dag. Het beschermen van OSM, evt meehelpen, is dus in veler belang.

Vandalisme is in het verleden vaker gebeurd, soms als “graffiti” van pubers, zelfs een keer zijn overijverige Google (Maps) medewerkers betrapt. Tot Pokemon Go spelers die willekeurig stranden aanleggen. De zgn OSM Data Working Group (DWG) heeft een QA-systeem dat veel afvangt. Zoals ik eerder aangaf: data kan al “downstream” zijn en dus in tiles van verschillende kaarten terecht zijn gekomen. Omdat alles op OSM openbaar gebeurt, is het heel zichtbaar. Binnen overheden en bedrijven zijn ongetwijfeld ook “aanvallen”, alleen horen we daar minder over.

Het editen van OpenStreetMap is juist heel laagdrempelig, via de OSM website Id Editor niet ingewikkelder dan een gemiddeld tekenprogramma. De edits van nieuwe leden worden wel, vooral in NL de eerste tijd gevolgd, vooral om hulp te bieden bij maken beginnersfouten en je in community op te nemen. Maar je kunt natuurlijk ook weer “sleepers” en “bots” (laagdrempelige APIs) hebben. Cybersecurity is een ingewikkelde zaak…

Hoi Just, ter aanvulling, ik heb begrepen dat het voor de mensen die deze “vandalism” proberen terug te draaien niet fijn is als er mensen handmatig dingen gaan herstellen. Dus dat kun je beter niet doen.

Groet,
Raymond

Ha, ja, bedankt voor de opmerking. Ik bedoelde met “verbeteren” niet direct repareren van vandalisme maar de kaart/data i.h.a. beter maken. Misschien weer tijd voor een OSM Mapping Workshop/Party zoals OSGeo.nl+OSM-NL op de FOSS4GNL en nu regelmatig op Maptime Amsterdam!

Controleren en melden op het OSM Forum, van vandalisme kan wel. Wel eerst goed kijken of je niet naar “cached tiles” (zie boven) kijkt want vaak is het al gerepareerd. Dit lijkt ook de meeste meldingen te betreffen. Via de OSM API data binnenhalen bijv in Id Editor, JOSM of Overpass (bijv in QGIS) is de meest directe check.

Vandalisme-reparatie, geloof dat data dan ook definitief verwijderd wordt ipv historisch gemaakt, dan overlaten aan DWG die ook de blokkades en andere bescherming doet. Hiertoe kunnen jullie OSMF ook financieel steunen. (Zo krijgt dit draadje nog een positief/wervend uiteinde…).

1 like