Witte lijnen in Leaflet

Ik heb bezig met het maken van een Leaflet kaart met deze layer erin:
https://service.pdok.nl/brt/achtergrondkaart/wmts/v2_0/standaard/EPSG:3857/{z}/{x}/{y}.png

Dat werkt op zich goed, maar ik heb in de kaart een dunne witte lijn tussen de tiles in staan.
Bij andere layers als kaartbron, bijv. OpenStreetMaps zijn deze lijnen er niet.

Is hier iemand bekend mee?

er waren gisteren inderdaad wat problemen met de brta, maar die zouden allemaal opgelost moeten zijn

Ik zie nog steeds witte lijnen in de maplagen! Is het nog niet opgelost?

Is dit wel de juiste URL?

Dat is inderdaad een correcte url. Zou je een screenshot en/of codesnippet (met leaflet hoe je het nu hebt geconfigureerd) kunnen toevoegen om te laten zien waar het optreedt? En indien mogelijk de locatie en of z/x/y tegelcoordinaat waar het misgaat? Bij het bekijken van de kaart in QGIS zie ik nu vooralsnog geen witte strepen.

Ik zie in Openlayers ook geen witte lijnen, maar ik gebruik EPSG:28992, niet EPSG:3857, misschien dat daar ook nog een dingetje in zit.

Gebeurt het altijd, of alleen op een bepaald zoomniveau? Screenshot misschien? Naast de info die Roel al vraagt, helpt ons dat misschien jou te helpen.

We hebben de eerste kaart llive staan op deze pagina:

Standaard wordt de kaart geladen met ‘fitbounds’. In dit voorbeeld staat er echter maar 1 marker in. Leaflet zoomt dan zelf in, ik heb geen standaard zoomniveau ingesteld.

De laag die geladen wordt is:
https://service.pdok.nl/brt/achtergrondkaart/wmts/v2_0/standaard/EPSG:3857/{z}/{x}/{y}.png

Als ik echter EPSG:3857 (geen idee trouwens wat dat is) wijzig in EPSG:28992 dan werkt het niet meer.

Als ik de kaart iets uitzoom, verdwijnen wel de witte lijnen.

Als julie enig idee hebben voor een oplossing, dan hoor ik het graag!

Overigens ben ik dus bezig met een implementatie van Leaflet kaarten op onze website, omdat de PDOK Kaart Wizard gaat verwijden per december. Die hadden we nu in gebruik. Blijft de kaartlaag

https://service.pdok.nl/brt/achtergrondkaart/wmts/v2_0/standaard/EPSG:3857/{z}/{x}/{y}.png

Daarna wel gewoon in de lucht?

Groeten,
Arjan Kessels,
gemeente Weert

Ik zie het op zowat elk zoomniveau:


't is vaag, maar nog wel zichtbaar. In je code zie ik niks geks, maar ik ken Leaflet ook maar nauwelijks.
Wel zie ik dat je Nominatim als geocoder gebruikt, daar kun je ook de Locatieserver voor gebruiken.

EPSG:3875 is het coördinatenstelsel dat je gebruikt in je kaart, in dit geval web mercator. EPSG:28992 is het RD-stelsel. Ik meen me te herinneren dat Leaflet alleen overweg kan met EPSG:3875, maar in principe zou dat niet mogen uitmaken voor deze witte lijntjes.

De brt achtergrondkaart blijft gewoon werken na december.

Ik zie op de site van weert.nl geen witte lijnen.
Firefox hier.

Als ik het zo op internet lees, is dit vooral een probleem dat zich in Chrome voordoet. Maar ik zie nu zelf, ook in Chrome, geen lijnen meer.

Ik zie dit probleem vaak in Chrome als je je “Browser zoom level” aanpast (met ctrl- en ctrl+ doe je dat soms onbewust, of cmd- en cmd+ op de mac). Probeer met ctrl-0 even je browser-zoom te resetten (en let op dat deze shortcut dan niet wordt ‘gecaptured’ door een map-component op de pagina). Je browser ‘onthoudt’ het zoom-level vaak per site.

Ik heb dit ook wel eens gezien met het gebruik van een 3rd-party component die dan met een global css-rule onbedoeld alle img componenten aanpaste. Iets als img { width: 99%; } of img { padding: 1px; } . Daar kun je achter komen door de img-elementen die in de kaart de map-tiles vormen in de inspector te bekijken en dan de effectieve css-rules bestuderen. Dit speelt overigens niet met een canvas/webgl renderer


1 like