WMS Ruimtelijke Plannen ook na 1 juli nagenoeg actueel?

In het bericht van 27 maart op Ruimtelijkeplannen.nl is te lezen dat de afnemersservice van Ruimtelijke Plannen (afnemers.ruimtelijkeplannen.nl) vanaf 1 juli vervalt.
Tijd om de bronnen van de in de gemeentelijke GIS-viewer van gemeente Veendam getoonde ruimtelijke plannen onder de loep te nemen.

Voor de plannen wordt in de GIS-viewer op 1 kaartlaag na 1 WMS gebruikt. De URL is https://service.pdok.nl/kadaster/plu/wms/v1_0.
Mijn vraag is of deze WMS na 1 juli actueel blijft. De WMS wordt als het goed is elke maand geactualiseerd. Zie Nationaal georegister.

Dag Fabian,

De services van PDOK tbv de ruimtelijke plannen, waaronder de WMS, blijft bestaan. Echter de actualisatie gaat per 1 juli wijzigen naar 6-maandelijks. Los van de updatefrequentie is deze data nooit compleet en (geheel) correct, immers ondermeer alle ontwikkelingen vanuit de Omgevingswet missen hierbij en alle gemeenten hebben al een omgevingsplan met relevante wet- en regelgeving.
Overigens, Ruimtelijkeplannen.nl waarschuwt al meer dan anderhalf jaar dat de afnemersservices gaan vervallen na inwerking treden van de Omgevingswet en adviseert gebruikers om gebruik te gaan maken van de diverse DSO-APIā€™s.

1 like

Dag Merijn,

Bedankt voor je snelle reactie en goed om te weten dat de actualisatiefrequentie wordt aangepast.

Naar aanleiding van een ander bericht van jou op het geoforum heb ik me verdiept in het bevragen van de INSPIRE Download Service en de Ruimtelijke Plannen API.
Het gaat om het volgende bericht: GML met ongeldige geometrie in laag Bouwvlak? - #3 door MerijnKerlen

Mijn vraag is of met het maandelijks bevragen van de INSPIRE Download Service en de Ruimtelijke Plannen API een nagenoeg actueel kaartbeeld kan worden opgebouwd.
In een artikel ben ik ingegaan hoe de bevragingen zijn uitgevoerd: Ruimtelijke plannen bevragen.

Met vriendelijke groet,

Fabian

Dag Fabian,
Je LinkedIn beschrijving resulteert in het tonen van ruimtelijke plannen die tot stand zijn gekomen onder de Wet ruimtelijke ordening. Zoals @MerijnKerlen hierboven ook al aangeeft, mist daarin de data | de Omgevingsdocumenten die per 01-01-2024 onder de Omgevingswet tot stand zijn gekomen. En dus is het beeld over de juridische regelgeving en het beleid onvolledig.

Hoi Fabian,

Nog even als toevoeging; de reden dat de WMS in een 6-maandelijkse frequentie- blijft bestaan is om daarmee te voldoen aan de EU - INSPIRE verplichting.
Gebruikers van data uit Wro ruimtelijke plannen, TAM-IMRO en Omgevingswet Omgevingsdocumenten wordt dringend geadviseerd gebruik te maken van de DSO-LV APIā€™s. Deze APIā€™s staan beschreven op het ontwikkelaarsportaal DSO; Home - Ontwikkelaarsportaal
PDOK host 2 verschillende omgevingen voor de ruimtelijke plannen, een ā€˜as isā€™ (Nationaal georegister) en een geharmoniseerd (Nationaal georegister). Beide worden aangeboden vanwege de EU - INSPIRE verplichting en voor beide geldt dat de updatefrequentie 6 maandelijks is of wordt (per 1 juli aanstaande).
De enige wijze om een compleet en actueel beeld te krijgen is het gebruik van de DSO-LV APIā€™s

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal me allereerst gaan verdiepen in de Presenteren API.

1 like

Ik heb me inmiddels in Presenteren API en Downloaden API verdiept.

Wat gelukt is om uiteindelijk op het spoor van locatie-identificaties te komen:

Met de locatie-identificaties ben ik verder gegaan.

Wat niet gelukt is:

  • Het in Postman opvragen van locatie-identificaties voor omgevingsplan gemeente Veendam. In het eerder genoemde stappenplan wordt verwezen naar een gebiedengroep, maar ik heb de identificatie van de gebiedengroep voor het omgevingsplan gemeente Veendam, als die er al is, niet kunnen achterhalen. Na deze vaststelling heb ik teruggegrepen op paragrafen 4.5 en 4.6 in de documentatie over Presenteren API (https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/publish/pages/166112/20221122-ozon-api-omgevingsdocumenten-presenteren-v7.pdf). In Postman krijg ik niet de 2 gewenste resultaten. Zie de 2 printscreens.

Mijn vraag is hoe de locatie-identificaties voor omgevingsplan gemeente Veendam kunnen worden opgevraagd. Daarnaast ben ik benieuwd waarom ik in Postman niet de gewenste resultaten krijg en hoe ik dat indien mogelijk in Postman voor elkaar kan krijgen.

Dag Fabian,
Zoals de foutmelding van Postman aangeeft, moet je bij een POST request met geometrie in de body, de content-crs meegeven in de header:

1 like

Dag Bart,

Bedankt voor jouw snelle reactie. Ik ga volgende week met jouw antwoord aan de slag.

Met vriendelijke groet,

Fabian

Bovendien zoek je op de productieomgeving met een voorbeeldwaarde uit de swaggerfile.

{
  "zoekParameters": [
    {
      "parameter": "document.identificatie",
      "zoekWaarden": [
        "/akn/nl/act/gm0037/2019/3520_example"
      ]
    }
  ]
}

Dat document (/akn/nl/gm0037/2019/3520_example) staat niet op de productieomgeving, dus ga je daar ook niet vinden. GM0037 is niet de gemeentecode van Veendam, maar van Stadskanaal.

Voor het vinden van de locatie identificaties in het Omgevingsplan Veendam doe je een POST op /locaties/_zoek met deze body:

{
  "zoekParameters": [
    {
      "parameter": "document.identificatie",
      "zoekWaarden": [
        "/akn/nl/act/gm0047/2020/omgevingsplan"
      ]
    }
  ]
}

Bedankt voor je berichten Bart. Ze hebben me goed op weg geholpen.

Het is inmiddels in Postman gelukt om op gemeente Veendam toegespitste geslaagde bevragingen te doen met:

De enige identificatie met de gemeentecode van Veendam (0047) is nl.imow-gm0047.ambtsgebied.004000000000000000000047.
In Regels op de Kaart (Omgevingsloket) heb ik het kaartbeeld gecontroleerd. Het ambtsgebied is de enige Locatie van het Omgevingsplan gemeente Veendam.
Voor de Omgevingsverordening provincie Groningen is het gelukt om een GeoPackage met Beschermd gebied C te downloaden. Beschermd gebied C keert als Locatie terug in Regels op de Kaart.
Van beide kaartbeelden is een printscreen gemaakt.

Mijn vraag is of nl.imow-gm0047.ambtsgebied.004000000000000000000047 de enige identificatie met gemeentecode 0047 is die als locatie in het kaartbeeld terugkeert. Waar ik naar op zoek ben is wat van het Omgevingsplan gemeente Veendam als geometrie in de gemeentelijke GIS-viewer kan worden gepresenteerd.

Even in de database gekeken wat we aan locaties kennen voor het omgevingsplan van gm0047. nl.imow-gm0047.ambtsgebied.004000000000000000000047 is inderdaad de enige locatie die tot nu toe is geregistreerd (het regelingsgebied uit de bruidsschat).

Inhoudelijk betekent dat dus dat alle regels in het Omgevingsplan Veendam hetzelfde ā€œwerkingsgebiedā€ hebben, namelijk het ambtsgebied van de gemeente Veendam. Dat komt omdat het Omgevingsplan vooralsnog alleen ā€œbruidsschat regelsā€ heeft. Het is nu aan de gemeente om voor die regels al dan niet specifiekere werkingsgebieden aan te wijzen en om het Omgevingsplan aan te vullen met andere regels (met specifieke werkingsgebieden). Die klus moet in 2032 zijn geklaard.

Robin, Bart: dank voor jullie reacties. Het is voor mij nu helder hoe de vork in de steel zit.

Gemeente Veendam is overigens bezig met het afbakenen van werkingsgebieden (maar goed ook natuurlijk). Het gaat om de werkingsgebieden voor de gemeentelijke monumenten en ook is een pilotgebied gekozen. Voor de gemeentelijke monumenten heb ik vanuit QGIS een atlas aangemaakt, waardoor de aangemaakte werkingsgebieden vlot op juistheid kunnen worden beoordeeld.