WMS toont niet netjes? Gebruik Paneel schaal Tegel

Bij het inlezen van bijvoorbeeld een BRTachtergrondlaag valt op dat deze niet goed gerenderd is en dus niet leesbaar toont. Dan ben je geneigd om de rendering van de laageigenschappen anders in te stellen, maar dat helpt ook niet (voldoende).

Wat wel helpt:
Gebruik het paneel Schaal Tegel

  • Voeg paneel toe
  • Selecteer de WMS laag
  • kies een zoomniveau op het paneel: beeld is haarscherp!
  • Zoomen met muiswiel gaat nu ook in de schaal-stappen (dus op de voorgedefinieerde schalen) en het beeld blijft scherp.

Vermoedelijke oorzaak
Tiles zijn gemaakt voor een bepaald zoomniveau. Zit je tussen 2 stappen in dan wordt grafisch geïnterpoleerd (gokje). Ik vermoed dat deze berekening niet goed door de QGIS engine wordt afgehandeld.
Het maakt hierbij niet uit of de WMS en het QGIS-project in dezelfde CRS staan (beide RD zoals in mijn BRT-project) en ook niet of het projectie (zoals RD) of graden (zoals WGS84) is. Dat dacht ik in eerste instantie wel.

gebruik dus altijd Schaal Tegel.
Overigens rendert OSM met CRS 3857 (WGS84 pseudo Mercator) altijd wel netter, zelfs in een RD (28992) project.

Of help mee de QGIS-broncode te verbeteren :wink:

3 likes

Gebruik je nu een WMS of gebruik je een WMTS?

Die eerste genereert altijd een plaatje die match bij de extents van het beeld dat in kaart gebracht wordt en de resolutie van je scherm, hierbij worden geen tegeltjes gebruikt en het beeld zou altijd scherp moeten zijn.

Bij WMTS heb je inderdaad wel dat je zoom level niet volledig matcht met de tile matrix sets in de WMTS.

Hmm… scherp. Daar heb ik niet op gelet maar ja inderdaad de WMTS service. Tip blijft dan natuurlijk: bij WMTS - paneel Schaal Tegel. Bij WMS niet nodig.

Leidt wel tot de volgende vraag natuurlijk: Wat is dan voordeel van de WMTS, behalve snelheid?

Aanbieders en gebruikers stappen over op WMTS, met dus dit resultaat. Ik heb al meerdere cursisten gehad die hierover klaagden, tot ik ze wees op Schaal Tegel paneel. Interessant om op een andere plek in het forum eens een discussie hierover te hebben. Of tijdens Foss4gnl overmorgen?

WMTS is vooral een voordeel voor de data provider inderdaad. Deze genereert alle tegels, en hoeft bij requests alleen maar deze tegels door te geven (en dus niks te berekenen). De intelligentie welke tegels moeten worden opgevraagd wordt verplaatst naar de bevrager. Een voordeel van WMTS is wel dat je aan de ontvangende kant het beeld opgebouwd kunt zien worden, in tegenstelling tot WMS waar je hele beeld 1 plaatje is.

Bij WMS moet de serverkant de plaatjes on demand renderen, wat dus een grotere belasting voor de server is. Zeker als de onderliggende data vector features zijn kost het renderen meer tijd.

1 like

LandGoed QGIS-NL voegt standaard een widget toe aan de table of contents voor alle tegel-service lagen volgens het Nederlandse tiling schema.
image
Daarmee zijn ze altijd scherp.

Hier kun je meer over dit onderwerp lezen: https://qgis-nl.docs.landgoed.support/docs/overige/schalen.html

2 likes

… niet goed gelezen. Op zoek naar LandgoedQGIS-NL