Woningdichtheid berekenen - QGIS

Heeft iemand ervaring met het berekenen van de woningdichtheid per hectare per buurt?
Gaat het dan om het aantal woningen of om de meters vloeroppervlak? Ik ga dit in QGIS doen.

het hangt er vooral vanaf wat je wilt bereiken (en op welke schaal). Misschien ben je al geholpen met data van het CBS? Daar zit volgens mij iets van stedelijkheidsgraad in op wijk/buurt niveau.

Meters vloeroppervlak zit wel in de BAG, maar ik heb mijn twijfels bij de betrouwbaarheid en een goede databeschrijving ontbreekt (of is die er inmiddels?)

Dat is de Gebruiksoppervlakte per Verblijfsobject.

Ja, vooral omdat dat per VBO gaat, en zo ontzettend gevoelig is voor interpretatie (al die regeltjes, uitzonderingen, enzovoorts
).

Het hangt er natuurlijk vanaf wat je bedoelt met goed, maar er zijn in ieder geval de Catalogus, en wat ik zelf eigenlijk altijd gebruik: de Praktijkhandleiding BAG. Die laatste vind ik nog het meest duidelijk, hoewel naar mijn mening de BAG ontzettend ‘over-engineered’ is. Maar vooral de lijstjes gerelateerde artikelen zijn meestal wel verhelderend, vind ik.

1 like

Zoals Michiel ook al zei: het hangt er van af wat je wil bereiken, wat je achterliggende vraag is.
Over het algemeen is de definitie van woningdichtheid het aantal woningen per oppervlakte eenheid.

het is gelukt hoor, ik heb inderdaad het aantal woningen per buurt berekend per hectare. Vloeroppervlak heeft er eigenlijk niks mee te maken.

2 likes