Woningsplitsingen in de bag

Hallo,

Voor een project ben ik op zoek naar een manier om van een serie panden na te gaan of de woningen zijn gesplitst. Ik maak gebruik van de BAG van geoparaat. Ik vraag me af of en hoe ik die woningsplitsingen kan terugvinden. Ik heb daarom gekeken naar een aantal vergunningen voor woningsplitsingen en hoe die in panden en verblijfsobjecten in de BAG staan. Ik zie daar niet echt een patroon in. Ik zie bijvoorbeeld wel van een pand in Amsterdam dat er meerdere verblijfsobjecten onderdeel zijn van het pand, maar zie niet echt een patroon in begin- en einddatum, documentnummers, veranderde geometrieën, etc. Mogelijk kijk ik gewoon op mijn neus, maar wellicht heeft iemand hier een suggestie?

Om via de BAG pandsplitsingen te pakken te krijgen is denk ik alleen mogelijk door naar de historie te kijken. Daarvoor moet je de hele BAG downloaden (NIET het geopackage - je moet de xml’s hebben), dan heb je als ik me goed herinner ook de geschiedenis per pand. Vervolgens kun je per pand gaan kijken of de actuele situatie van een pand meer Verblijfsobjecten bevat dan vorige versies. Uit de begin- en einddatums van de versies kun je dan ook afleiden wanneer een pand gesplitst is (of althans: wanneer die splitsing geregistreerd is in de BAG). Qua geometrie zal het pand niet gewijzigd zijn, dus daar kun je het niet uit afleiden.

Het downloaden van de hele BAG in xml is wel een behoorlijke bak data, maar (wederom uit mijn herinnering) zit er wel een onderverdeling per gemeente in, dat maakt het wat behapbaarder. Voor een enkel pand zou je het ook kunnen opzoeken in de BAG Viewer, maar dan is de relatie met de VBO’s niet echt duidelijk (in de historie althans).

HTH,
Stefan

Dank je wel Stefan, ik ga dat eens proberen.
Groet
Dimitri