Woonplaats 3D geometrie aangetroffen

Ik trof in het laatste NL BAG extract Adressen ATOM (pdok.nl) opeens een drietal records aan die voorzien waren van Z coördinaten.
Weliswaar op Z = 0 maar mijn conversie routine liep hierop stuk.

Het gaat om woonplaatsen Drunen en Nuenen, een maand eerder was het nog allemaal 2D geometrie, nu dus deels 3D. Gek genoeg gaat het enkel om historische records, mogelijk is er iets bij de gemeente veranderd, zoals een ander BAG applicatie oid. Dat kan ik uiteraard niet nagaan.

Mocht je zelf BAG conversies uitvoeren of gaan uitvoeren (inclusief historie) op basis van dit bestand dan is dit dus iets om even op te letten.

Hieronder een voorbeeld van het verschil tussen februari en maart.

4 likes

Gelukkig is wel de Dimension goed ingesteld. Heb ooit ook eens data gezien die wel z-waarden van 0.0 bevatte maar een Dimension van 2 aangaf.

2 likes

Hallo Ronald,

Bedankt voor het melden van deze bijzondere situatie. Woonplaatsen bevatten twee coördinaten. Een Z coördinaat kan voorkomen bij een pand, maar hoort zeker niet bij een woonplaats.

Bij de BAG zijn we op dit moment aan het onderzoeken waar deze onjuistheden vandaan zijn gekomen en gaan we dit zo spoedig mogelijk herstellen.
Zodra dit is gebeurd, zal ik dat hier melden.

Met vriendelijke groet,

Nathalie Vos - Kadaster afdeling BAG

2 likes

Er is een nieuw BAG Extract op de locatie van Adressen ATOM [Adressen ATOM] en de BAG ATOM [BAG ATOM] geplaatst.
In het nieuwe bestand is het Z coördinaat bij de woonplaatsen verwijderd.

1 like