Hallo allemaal,
Ik probeer een overzicht te maken van alle wijken en in welke woonplaats(en) deze wijk ligt. Ik heb al vele datasets afgespeurd en ook dit forum, maar heb nog geen succes. Ik ben nieuw in de wereld van geodata dus hopelijk kunnen jullie me in de juiste richting wijzen. Wat ik reeds heb gedaan:
- Dataset CBS Wijk- en buurtkaart 2023 gebruikt om de geografische data van wijken en buurten op te halen en dit in postgis gezet (dit had achteraf gezien ook gekund met de dataset CBS Gebiedsindelingen vermoed ik). Ik heb dit gedaan door de geopackage file te converteren naar GeoJSON.
- Individueel de coordinaten van plaatsen opgehaald via de NGR BAG WFS. Hier krijg ik namelijk in JSON een MultiPolygon terug. Die stop ik ook in m’n postgis database. Nu is het geloof ik niet de bedoeling dat ik deze service hiervoor gebruik, want dat betekent 2501 requests (er zijn 2501 woonplaatsen). Ik heb dit nu handmatig gedaan voor een paar plaatsen, maar wil uiteindelijk dit voor alle plaatsen doen. Daarom heb ik gekeken naar de dataset BAG Extract 2.0, maar daar zie ik geodata in de vorm van
<gml:LinearRing>
en ik weet niet of/hoe ik dit moet gebruiken. - Vervolgens heb ik een
ST_Intersects()
query uitgevoerd om te kijken in welke woonplaats(en) een wijk ligt. Nu krijg ik daar niet het verwachtte resultaat, er komen namelijk teveel woonplaatsen terug en ik vermoed dat dat komt doordat sommige punten elkaar net raken. Als voorbeeld heb ik Wijk 04 Gorssel gebruikt, omdat deze wijk in het buitengebied ligt en 4 woonplaatsen bevat (Gorssel, Eefde, Epse, Joppe). Ik krijg echter ook de omliggende plaatsen terug (bijvoorbeeld Deventer en Harfsen).
Ik hoor graag wat ik fout doe. Als er andere manieren zijn om tot de dataset te komen die ik wil dan houd ik mij ook aanbevolen.
Alvast dank,
Floris