Worden we digitaal autonomer in 2026 – werk mee aan open straatbeelden via Panoramax Nederland

2025 liet zien hoe afhankelijk we zijn van Amerikaanse cloudproviders – ook de Nederlandse overheid. Tegelijkertijd betalen overheden vijf keer voor dezelfde beelden van de openbare ruimte: gemeente (VNG), Kadaster, netbeheerder (Liander), waterbedrijf, ProRail en Rijkswaterstaat.
Uiteindelijk zijn deze beelden niet beschikbaar voor burgers of de open source community.

Daarom werkt in Frankrijk de overheid samen met de OpenStreetMap-community in Panoramax. Dit levert open source beelden, én open source code voor blurring en een API. Inmiddels zijn daar 84 miljoen foto’s verzameld, volledig herbruikbaar en digitaal autonoom.

In 2026 willen wij Panoramax Nederland opbouwen:

1. Een Nederlandse community van vrijwilligers, gemeenten en organisaties.
  2. Overheden die hun beschikbare beelden aanbesteden / delen, binnen de geldende privacyregels.
  3. Door verschillende beeld- en datasoorten te combineren ontstaat 360° inzicht in verkeer, infrastructuur en openbare ruimte, ondersteund door open source beeldherkenning.

Panoramax Nederland staat voor digitale autonomie, open samenwerking en transparantie. Samen zorgen we dat beelden niet vijf keer betaald worden, niet opgesloten liggen, en vrij beschikbaar zijn voor burgers, overheden en de open community. Het project sluit aan bij Nederlandse initiatieven zoals Programma Common Ground en Haven, die digitale autonomie en hergebruik van data stimuleren.

Bouw jij mee aan een open, transparant en digitaal autonoom beeld van Nederland?

Praat mee en deel op Linkedin: Panoramax NL | LinkedIn

3 likes

Tweede artikel gaat over de QGIS plugin voor Panoramax:

Interessante ontwikkeling. Volgens mij is het grootste struikelblok om de straatbeelden in te winnen met een speciale camera-auto?

Verschillende overheden zijn eigenaar van panoramabeelden en hebben ook de eigendomsrechten van deze foto s. Hopelijk willen deze overheden deze data gaan delen.

Als er overheidsinstanties zijn met beeldmateriaal, neem contact met mij op.

De panoramabeelden van de gemeente Amsterdam hebben een CC-BY licentie [1] en zouden dus in een dergelijk portaal kunnen worden opgenomen. Willen jullie deze data in een eigen Panoramax installatie opnemen of verwijzen jullie dan naar het Amsterdamse dataportaal?

[1] Kernregistratie Panoramabeelden | Data overheid

Beste Geotiles,
Voor zover ik weet zijn de meest recente beelden die Amsterdam online beschikbaar heeft de pano’s uit 2022. Daarna is er een aanbesteding geweest in 3 percelen en zijn er, voor zover ik weet, geen nieuwe foto’s publiek gedeeld.
Bron: GeoZoek Amsterdam

Beelden van 2022 zijn inmiddels wel wat gedateerd.
Ik weet niet of de Amsterdamse panoramabeelden gehost worden met de juiste specificaties om federaal gedeeld te worden, maar het is zeker een interessant idee om te onderzoeken.

De Regio Rivierenland: namens de gemeenten Berg en Dal, Berkelland, Beuningen, Bronckhorst, Buren, Culemborg, Doesburg, Lochem, Montferland, Nijmegen, Oost-Gelre, Tiel, West Betuwe en de Gemeenschappelijke Regelingen De Connectie en RID de Liemers
… heeft de volgende aanbesteding gedaan:
Tenderned – aanbesteding panoramabeelden

Het mooi zijn als overheden dergelijke beelden zouden willen delen. Het uiteindelijke doel zou zijn om twee Nederlandse servers op te zetten: één voor de overheid en één voor OpenStreetMap NL. Zolang dit op kleine schaal gebeurt (bijvoorbeeld één gemeente), kunnen we voorlopig nog gebruikmaken van de Franse server.

Verder nog deze ontwikkeling voor de beeldherkenning van NL borden:
HuggingFace – NL verkeersborden classificatie

Beeldherkennigsmodel loopt soepel, nu nog de foto’s …