X/Y coordinaten EPSG:28992 vanuit latitude, longitude

Hoe kan ik vanuit Latitude, Logitude de Y en X coordinaten in het EPSG:28992 stelsel krijgen/berekenen.

1 like

In ieder geval met de Open Source tool Proj: https://proj.org. Als je verder geholpen wilt worden moet je meer context geven: bijv in welke programmeertaal of via commandline je dat wilt doen.

2 likes

@Just_OSGeo,
Bedankt voor de link. Ik ga kijken of ik hem kan gebruiken.
Over de context het volgende:
Ik heb de conversie naar X/Y coördinaten nodig in het programma Grasshopper van Rhinoceros.
Ik kan in dat programma gebruikmaken van C#, Ironpython of VB. Mochten er code voorbeelden in Ă©Ă©n van deze talen voorhanden zijn dan houd ik me graag aanbevolen.

Ok, iets in Python lijkt mij handigste, maar met what zoeken op web zijn ook bijv C# voorbeelden te vinden.

Als Proj installatie/gebruik te lastig is, zijn er ook directe implementaties voor deze specifieke transformatie, maar dan moet je nog dieper in web zoeken. Vaak oudere websites (toen Proj nog niet algemeen bekend was) zoals JaVaWa | Coördinaten omrekenen.

Met welke precisie wil je transformeren? Met de default-opties van PROJ. (en veel andere tools) maak je fouten tot 0,25 m. De nauwkeurige officiele transformatie is mogelijk met een aangepast PROJ.-commando, zie bijlage 3 van de RDNAPTRANS™2018-documentatie die hier te downloaden is: Aanvragen download RDNAPTRANS2018

1 like

@Jochem, @Just_OSGeo
Bedankt voor jullie input. Proj is inderdaad erg lastig te installeren. Ik heb het probleem nu anders opgelost.
Door de BAG gegevens op te vragen in EPSG:4326 kon ik een standaard tool van Grasshopper gebruiken.

Dat maakte alles een stuk eenvoudiger.

@Jochem,
Bedankt, het is een erg helder document!

1 like

RDNAPTRANS is idd stuk nauwkeuriger dan Proj EPSG:4326 naar EPSG:28992 via de standaard “parameter” transformatie. Het “transformatie grid” van RDNAPTRANS is echter ook in recente versies van Proj/GDAL verwerkt (met dank aan Lennard Huisman) voor dergelijke nauwkeurige (mm level) transformaties. Gewenste nauwkeurigheid hangt sterk van de toepassing af.

Nog meer achtergrond, zit denk ik verplichte kost tussen voor ieder die met het collectief of subset van RD,EPSG:28992,EPSG:4326,WGS84,ETRS89,… werkt: OSGeo.nl organiseerde ooit een mini-seminar hierover: Verslag: mini-seminar RD en Open Source Software – okt 2016 | OSGeo.nl - Wegwijs in Open Geo m.n. de presentatie Lennard. Wie weet weer eens herhalen.

2 likes

@Just_OSGeo:Goed idee, ik fris mijn presentatie graag weer op:

@ebe: Voor een implementatie van RDNAPTRANS in C#: GeoNext implementatie van RDNAPTRANS 2018 - GeoNext en als je wilt testen, zie ook Demonstratie implementatie nieuwe RDNAPTRANS - Standaarden - Geoforum

Hoi,

Je kan dat (best makkelijk ) doen met python. Normaliter gebruik ik Postgis (ST_transform)met Postgresql. ik heb een voorbeeld script met python op Git gezet.

GitHub - Carlowahlen/ESPG-28992-to-ESPG-4326: convert coordinates ESPG:28992 to ESPG:4326 (wgs84)

edit: je zou ook iets kunnen doen maken met de Reverse Geocoder van PDOK

API Reverse Geocoder · PDOK/locatieserver Wiki · GitHub

https://geodata.nationaalgeoregister.nl/locatieserver/revgeo?X=194195.304&Y=465885.902&fl=geometrie_ll&fl=weergavenaam&fl=geometrie_rd&rows=1

dat geeft onderstaande response
{
“response” : {
“numFound” : 1,
“start” : 0,
“maxScore” : 15.8198595,
“docs” : [ {
“weergavenaam” : “Laan van Westenenk 701, 7334DP Apeldoorn”,
“geometrie_ll” : “POINT(5.96026751 52.17971826)”,
“geometrie_rd” : “POINT(194195.304 465885.902)”
} ]
}
}