Zichtbaarheid banken en tafels aanbod in natuurparken en bossen

Ik ben voor mijn studie Industrieel Ontwerpen een product aan het ontwerpen voor blinde mensen. Een onderdeel hiervan is het herkennen van bankjes, tafels en/of kunstwerken/projecten in een natuuromgeving en de blinde persoon hierop wijzen. Het gaat dan om het standaard aanbod die bij een natuurpark of bos hoort.
Ik probeer te achterhalen wat het pdok allemaal te bieden heeft, met name de BGT.
Toen kwam ik dit forum tegen en dit leek mij een efficiëntere manier om erachter te komen of er een dataset bestaat waarin dit natuuraanbod (bankjes, tafels, kunstprojecten) te zien is? Zit ik dan goed bij BGT, moet ik een andere dataset hebben of is niet helemaal niet mogelijk met pdok?

Alvast bedankt! Mochten er andere tips zijn, hoor ik het ook graag.

Met vriendelijke groet,
Eline

Hallo,

De BGT heeft een aantal optionele inrichtingselementen, waaronder bank en picknicktafel. Dit is echter geen verplicht object. Dat betekent dat het aan de bronhouders zelf is om te beslissen of deze wel/niet wordt opgenomen. Als ze al worden opgenomen, dan worden dit soort zaken vooral in het stedelijk gebied opgenomen. Maar je kunt eens kijken of er in het landelijk/natuurlijk gebied ook objecten zijn toegevoegd.

1 like

OpenStreetMap is andere bron, mogelijk te combineren met BGT. De NL OSM groep die wandel/fiets routes bijhoudt, probeert ook dat soort objecten toe te voegen.

links:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Tag:amenity%3Dbench
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Nederland_Wandelroutes

1 like

Overigens kan je door middel van de overpass-turbo API eenvoudig OSM queryen vanuit de browser. Zie de bijgevoegde screenshot van een voorbeeld query van alle bankjes op de Veluwe in OSM.

Query:

[out:json];
{{geocodeArea:Veluwe}}->.searchArea;
(
	node["amenity"="bench"](area.searchArea); 
   
);
out body;
>;
out skel qt;

Je kan de overpass turbo API ook gebruiken vanuit QGIS dmv de QuickOSM plugin en is ook te integreren in de graphical modeler.

5 likes

Weer wat nieuws geleerd! Fantastisch! :+1:

2 likes

Bedankt voor de uitleg! Ik ga er is naar kijken.

Dit is inderdaad een goede alternatief, nog niet aan gedacht! Met de tip van ‘antonbakker’ erbij, zou dit een goede oplossing kunnen zijn.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, hier kan ik zeker wat mee! Interessant om wat nieuws te leren!

1 like

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.