Zichtbaarheid hoogte QGIS

Hey Geoforum, mijn eerste vraag hier:

Ik ben bezig met het maken van een kaart met daarop voormalige stortplaatsen verdwenen in het landschap (afvalbergen). Deze heb ik in kaart gebracht middels punten. Graag zou ik deze locaties weergeven aan de hand van hun zichtbaarheid, hoe hoog steken deze bergen uit boven de grond.

In QGIS heb ik de hoogtes van deze plekken kunnen halen uit het AHN. Maar dit is niet precies de informatie die ik nodig heb. Hiermee heb ik alleen de hoogte van het maaiveld en niet die van specifieke bergen.

Voorbeeld: Een afvalberg op de Veluwe ligt in het AHN hoger dan een in Zuid-Holland, maar dit betekend niet dat deze zichtbaar is.

Vraag: Is er een manier om het hoogteverschil te laten zien van een punt ten opzichte van zijn directe omgeving?

Resultaten QGIS AHN (hoe groter de punt, hoe hoger deze ligt) :

1 like

Niet direct een praktisch antwoord, maar je bent op zoek naar het begrip prominence. Als je weet hoe groot de footprint van de afvalbergen zijn kan je eenvoudig de hoogte berekenen met de AHN3.

Idee: Als je in QGIS twee buffers rond je punten maakt, een met een diameter van een gemiddelde afvalberg en een tweede met dubbel zo grote diameter. Vervolgens neem je het verschil van die twee buffers zodat je een breede ring overhoudt. In het gebied van die ring neem je de mediaan van alle maaiveldhoogtes uit het AHN. Dat geeft je een referentiehoogte voor de omgeving die je van de hoogte van de afvalberg zelf af kunt trekken. Het mooie van de mediaan is dat deze niet snel beinvloed zal worden doordat er misschien perongeluk hier en daar nog een stukje afvalberg in de omgevingsring zit.

2 likes

Je kunt ook alleen de grote ring (of vierkant) nemen en dan de 5% en 95% z-waarden berekenen. Dus als je alle hoogtes die je vindt op een rij zet, pak je de hoogte bij 5% van je getallen en bij 95%. Hierdoor filter je eventuele extremen weg. Het verschil is (ongeveer) de hoogte van de berg.

Dank voor je reactie!
Volgens mij is dit precies de methode waarnaar ik opzoek ben.
Hoe kan ik het beste de bufferlaag met mediaan aftrekken van de hoogtewaarde van mijn punten?

Voor het berekenen van de raster statistieken per bufferlaag feature kan je gebruik maken van het zonal statistics processing algoritme.

Voor het bereken van het verschil kan je gebruik maken van de field calculator. Aangenomen dat je de hoogte waardes in je buffer laag hebt overgenomen.

Als je een identifier heb in je bufferlaag die herleidbaar is naar het feature in je puntenlaag kan je vast ook via die identifier de hoogte op halen en gebruiken in de field calculator, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Zie hiervoor de QGIS docs over expressions.

2 likes

Heel erg bedankt, dit heeft goed gewerkt!

2 likes