Zichtbaarheid lagen op kaart bij in- uitzoomen (lagen verdwijnen)

Hallo,

Ik ben een minder ervaren QGIS gebruiker en heb een probleem. Ik heb een maatregelenplan gemaakt met diverse kaartlagen. Bij één kaartlaag verdwijnt het zicht al bij inzoomen dichterbij dan 1:14.000, andere lagen bij 1: 1200 en een aantal lagen blijven gewoon altijd zichtbaar. Bij eigenschappen\Rendering staat alles gewoon niet aangevinkt. Ik wil graag dat alles lagen bij elke schaal zichtbaar blijven. Wie weet wat ik moet doen?? Alvast bedankt!

Wat voor kaartlagen heb je gebruikt? Als dit webservices (WMS/WFS etc) zijn, staat op server misschien een min/max schaal ingesteld?

Hallo Raymond,
Kan ik dat onder Eigenschappen vinden?

De MRP lagen zijn eigen kaartlagen, staan gewoon op m’n PC. Eronder ligt een achtergrondlaag brtachtergrondkaartpastel (van de QGIS server geloof ik). Die achtergrondlaag is gewoon prima (daarin zit het probleem niet)

Op alle zelf gemaakte lagen zie ik bij Eigenschappen, CRS: protected en alle x y min/max staan op 0

Wat voor data gebruik je in je lokale layers?

In de Layer Properties, tabje Information kun je dat zien.

Krijg nou wat. QGIS even aan- en uit gehad, en de rendering doet gewoon normaal??
Update: En even later is de hele laag niet meer zichtbaar (niet uitgevinkt).

Zou graag even persoonlijk contact hebben als dat uitkomt. Nu is het hele bestand corrupt geworden.

Geen idee wat het kan zijn. Ik word wel een beetje zenuwachtig van paden en bestandsnamen met spaties en rare tekens. Die vermijd ik altijd zoveel mogelijk om onverklaarbare problemen (en bijbehorende frustraties en tijdsverlies) te voorkomen. Maar als het eerst werkt en even later niet meer, dan heb ik ook geen idee.

Misschien alles opslaan in een echt GIS-formaat zoals GeoPackage (gpkg) of een “good old” shapefile?

GeoPackage (gpkg) of een “good old” shapefile???

Heb nu vooral behoefte aan een goede instructie/workshop, om mij de basisbeginselen beter eigen te maken :wink:

Ken of ben jij iemand die dit kan verzorgen?

GeoPackage en Shapefile zijn bestandsformaten om geo-data in op te slaan. Je gebruikt nu een tekstbestand waar op de een of andere manier coordinaten in kolommen zitten opgeslagen. Ik kan niet zien hoe dat eruit ziet, maar misschien is er iets raars mee.

Ok, workshop:

  1. Herstart QGIS
  2. Open je puntenbestand (nou doet het even als ik je goed begrijp)
  3. Rechtermuis-klick op je kaartlaag > Export > Save Features as…
  4. Kies gpkg als bestandformaat
  5. Met de …-knop een locatie en bestandsnaam kiezen
  6. OK

Je krijgt nu een nieuwe laag met je punten en hopelijk doet die het wel.

PS Ik geef ook cursussen QGIS! :wink:

1 like

Wanneer heb je tijd??
Ik heb op goed geluk op LinkedIn gekeken en denk je gevonden te hebben. Heb een connectieverzoek gestuurd.:wink:

1 like

Is dit het tekstbestandje met regels gescheiden door streepje rechtop dat ik gebruik? Elke regel bevat de coördinaten en allerlei gegevens…

Ja, en het heet: Onderhoud totaal [20190511].txt