Zijn PDOK's ATOM-feeds als UPDATE binnen te halen?

Zijn (en zo ja: hoe kan ik zien welke) PDOK ATOM feeds ook in UPDATE-modus te gebruiken, zodat je dus enkel de updates binnenhaalt ipv de gehele zip/gpkg.

Hoi @boerss
Nee, helaas (zover ik weet) heeft de ATOM specificatie geen UPDATE-modus mechanisme. De bestanden die we als PDOK aanbieden via het ATOM koppelvlak zijn de volledige downloads(/bron bestanden) zoals wij die ook aangeleverd krijgen van de dataset eigenaren.

Voor de DKK en de BGT hebben we wel updates/deel downloads (m.a.w. daar kan je wel alleen de gewijzigde objecten/features downloaden) maar die gaan via een OAS en daar zit een heel mechanisme achter om deze deel/update producten te bouwen.

Ik weet niet voor welke dataset je opzoek bent naar deel/updates en wat jouw achterliggende use-case is, misschien goed omdat te delen. Gezien voor veel gevallen het technisch simpeler is (/zou moeten zijn) om een volledige dataset te vernieuw dan met mutatiebestanden te gaan werken; van wat weg moet; wat moet blijven en wat moet worden gewijzigd. Zo blijven aspecten als data kwaliteit ook op de juiste plek liggen (de dataset eigenaar).

Dank Wouter voor je reactie.

Helemaal duidelijk en begrijpelijk. Ik vroeg me dit af vanwege het feit dat het een ‘feed’ betreft. De GeoRSS/RSS feed reader in FME-software ondersteunt naast RSS-feeds ook atom-feeds en geeft daarbij aan dat er naast een normale modus ook een update -modus mogelijk is: “In an Atom feed, both the ID ( taken from the element ) and the modification date (taken from the element ) will be saved”. Mijn use-case is de BAG, maar dan gebruik ik hiervoor het BAG2.0 extract met updates via SOAP.

Ja, daar maken we wel gebruik van om te adverteren dat er weer een ‘compleet’ nieuwe full download is een bepaalde dataset. Zoals bij de BAG GeoPackage.

De ID + updated kunnen dan door een RSS/ATOM-feed reader gebruikt worden om te identificeren dat er een nieuwe versie van de BAG GeoPackage klaar staat. Dus de wijziging is dan op het gehele bestand, niet zo zeer op object/feature niveau wat in de GeoPackage zit.

Dus de <updated> waarde wijzig volgende maand van 2022-10-01T00:00:00Z > 2022-11-01T00:00:00Z wat dan door een reader als een trigger kan worden gezien waar mee dan automatisch een nieuwe download kan worden geïnitialiseerd.

2 likes

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.