Zijn postbussen onderdeel van een open dataset?

Voor het automatische aanvullen van adres gegevens op basis van postcode & huisnummer, ben ik opzoek of dit ook voor postbussen kan.

Postbussen zitten niet in de BAG, en waarschijnlijk daarom ook niet in de PDOK Locatieservice.

Weet iemand een publieke (overheid) API die deze translatie voor postbussen ondersteund,
of een publieke dataset die de postbussen met adres gegevens bezit?

of is de postcodetabel van PostNL (of hun API) the only way to go, voor deze functionele vraag?

Ik weet eigenlijk niet of er een locatiedata van postbussen is dei open is, maar wat verwacht je eigenlijk als adres bij een postbus? Officieel heeft een postbus geen adres, al was vroeger de postbus fysiek pp een postkantoor aanwezig (en nu wellicht nog bij een postverdeelcentrum). Als je hoopt het adres van een"bijbehorende" bedrijf of persoon bijvoorbeeld te vinden denk ik niet dat dat, open of niet, gaat lukken…

…daarom krijg je bij postcode.nl ook geen adres(reeks) als je de pc van een postbus invult, maar iets als:

Postcode Straat Reeks Woonplaats Gemeente
7500AE Postbus 200 - 248 Enschede Enschede

Hi @osgeo_barendkobben ,
als we de volgende postbus als voorbeeld nemen.

Postbus 9046
7300 GH Apeldoorn

Dan heeft PostNL bv een website/form die het volgende doet.

  1. je vult bij postcode in : 7300 GH
  2. je vult bij huisnummer in: 9046
  3. je klikt op “zoek adres”

dan is het antwoord van de site/form/api van PostNL:

Adres bij deze postcode:
Postbus 9046
7300GH Apeldoorn

ik was benieuwd of er een open-data set was die deze lookup mogelijk maakt,
of dat er een open-api is die deze lookup ondersteund.

…euh… waarom noem je dat een adres lookup…? Je krijgt gewoon de data die je invoerde in iets ander format terug. Als je met adres een aanduiding van een fysieke locatie bedoelt (en daar denk ik aan, omdat je als voorbeeld de PDOK locatieserver noemt) dan type je een adres in (soendastraat 45, Enschede) en krijg je een locatie (52° 13’ 24.675" N, 6° 53’ 7.641", of X,Y of anderzins geografische coordinaten) er voor terug. Maar postbussen hebben niet zo’n fysiek locatie volgens mij…

Barend

onervarenheid met de taal rondom dit domein? :slight_smile:

Ah. deze snap ik nog niet.
Hoe kun je van de postcode en het postbusnummer/huisnummer afleiden dat het om een postbus gaat en niet om een mogelijke straat?

Die “logica” zit in de postcodesystematiek die indertijd de PTT bedacht heeft. Per 4-cijferige postcode is een deel gereserveerd voor postbussen. Zie wipipedia:

"De laagste nummers binnen een plaatsnaam betreffen bij grotere plaatsen de postbussen. Zo bestaat de reeks 1000 tot en met 1009 in Amsterdam uit de postbussen in het hoofdpostkantoor. De reeks 1020 zijn de postbussen in Amsterdam Noord. De laagste postcode is 1000 AA, deze is van Postbus 1 t/m 49 te Amsterdam. De eerste postcode die een straat aangeeft is 1011 AA. Dat is de De Ruijterkade, de straat die ten noorden van het Centraal Station loopt. De hoogste postcode is 9999 XL, de Akkemaweg te Stitswerd. Daarnaast zijn er veel postcodes ongebruikt, dit voor eventuele uitbreiding van dorpen of steden.
Postcodes die op een 0 eindigen betreffen bijna altijd postbussen. Deze zijn niet apart aangegeven in deze lijst, wel bij grote steden waar de hele serie 00-09 uit postbussen bestaat. Uitzonderingen hierop zijn: de postcode 1060, die aan een aantal straten in Osdorp is toegekend en de postcodes 7610 en 7910, die aan een aantal straten in Almelo en Nieuweroord zijn toegekend. "
Dus een soort logica, maar niet echt iets waar je een algoritme op kan baseren :wink:

Check. vandaar dat ik opzoek was naar een open versie van de vertaaltabel.

PostNL zegt in hun Handleiding postcodetabel (pdf) dat het veld
Straatnaam officieel

de volgende informatie heeft
Volledige straatnaam conform het Gemeentelijk Raadsbesluit. In hoofd- en kleine letters, inclusief leestekens. Indien de straatnaam langer is dan 43 karakters, dan wordt deze ingekort. Wanneer het een reeks postbussen betreft wordt in het veld ‘Postbus’ vermeld.

maar dan kan ik nu wel concluderen dat dit een unieke veldwaarde van het bestand van PostNL is en dat dit niet in een andere open-dataset of open-api beschikbaar is. denk ik :slight_smile:

Niet dat ik het weet, maar ik weet niet alles… :sunglasses:

1 like