Zoeken op postcode zonder letters

Ik probeer alleen op een postcode te zoeken zonder letters:
https://api.pdok.nl/bzk/locatieserver/search/v3_1/suggest?q=5612&fq=type%3A(adres)&fl=weergavenaam%2Cstraatnaam%2Cwoonplaatsnaam%2Cpostcode%2Chuisnummer%2Chuisletter%2Chuisnummertoevoeging%2Cadresseerbaarobject_id&rows=100

Dit returned echter OOK de adressen met 5612 als huisnummer, is er een manier om door te geven dat die genegeerd moet worden?

Hallo bowis,

Volgens de documentatie zou je met de fq parameter moeten kunnen bereiken wat je wil:

fq
Array of strings
Default: [“type:(gemeente OR woonplaats OR weg OR postcode OR adres)”]
Example: fq=
Hiermee kan een filter query worden opgegeven, bijv. fq=bron:BAG.

dus fq=type:(postcode) zou het gewenste resultaat moeten opleveren…
(disclaimer: zelf niet getest…)

Klopt! Alleen krijg ik dan geen huisnummer terug in de response…

Ah. Dus je wil alle adressen hebben voor een bepaald postcodegetal? Dan zou ik niet het suggest endpoint gebruiken, maar het free-endpoint. Dus zoiets als dit:

https://api.pdok.nl/bzk/locatieserver/search/v3_1/free?q=1624*&df=postcode&fq=type:(adres)

Heb niet alle resultaten gecheckt, maar dit geeft volgens mij alleen adressen terug waarvan de postcode begint met 1624…

Je kunt natuurlijk ook gewoon de BAG downloaden, en de VBO’s filteren. ALs je heel NL moet processen, is dat waarschijnlijk de beste methode, en in ieder geval een minder grote aanslag op de PDOK servers. Maar dat hangt ook een beetje van je doel af, waarvoor je dit precies wil doen. Want het levert je telkens wel een behoorlijke bulk aan data op. Bovenstaande url geeft

numFound: 3345

Goed punt! Het lijkt te werken inderdaad. Het doel is om al deze adressen in te laden (obv. Postcode half, postcode volledig of postcode + huisnummer), per adres wordt er vervolgens bij de Kadaster API het nodige aan info opgehaald.

Alle 9 of 10 of 11 (hoeveel zijn 't er inmiddels, ergens daar in de buurt) miljoen adressen? En dan ook nog de percelen? Dan ben je dus een heel groot deel van zowel de BAG als de DKK aan het kopieren. Ik zou me serieus afvragen of dat wel nodig is. Je kunt heel eenvoudig in een kaartviewer beide datasets raadpleegbaar opnemen als WMS of WFS, waardoor de info ook beschikbaar is zonder alles lokaal opnieuw op te slaan.

En als het nodig is (voor sommige analyses of dataverrijking of zoiets zou het nodig kunnen zijn), zou ik het Geopackage van de BAG downloaden, en eveneens de DKK downloaden.
Je bent anders heel veel data aan het opvragen via services die daar niet voor bedoeld zijn…

Nee niet alle adressen hoor! Denk eerder aan een paar 1000.