Zoektocht grondgebruik/bodemgebruik

Dag Geoforumleden,

Graag zou ik een beroep doen op jullie kennis. Ik ben op zoek naar de meest actuele kaarten over landgebruik. De meest actuele kaart die ik zelf kon vinden komt uit 2017: Bestand bodemgebruik
Zijn er nog actuelere kaarten te vinden over grondgebruik waarop industrie, woningen, landbouw en natuur staan? Of zijn er losse kaarten van deze onderwerpen die ik over elkaar heen zou kunnen leggen?

Alvast bedankt voor de hulp!

1 like

Graag wijs ik je op het Landelijk Grondgebruiksbestand Nederland dat te downloaden is vanaf www.lgn.nl. Dit is tegenwoordig open data en het wordt elk jaar geactualiseerd.

4 likes

Twee opmerkingen over de LGN-viewer:

  1. de transparantieschuif staat verkeerd om. De schuif regelt nu de transparantie van Openstreetmap (naar links: transparantie = 0, naar rechts: transparantie = 100)
    Wat je ook kunt doen is “Transparantie” vervangen door “Zichtbaarheid”.

  2. waar is de attributie voor Openstreetmap?

1 like

@R.A.Barber Bedankt voor je reactie over onze viewer. Ik zal dit doorgeven aan de ontwikkelaars. Of we de transparantieschuif gaan aanpassen weet ik nog niet, maar de atttributie van OSM moet er zeker komen.

1 like

Misschien zijn jullie ontwikkelaars dezelfde als die van aezel.eu?
Want die doen het ook verkeerd om :wink:
(bij het tabje Opties staat de “Transparantieschuif”)

Ik denk dat dit een vaker voorkomende fout is. De zichtbaarheid wordt meestal ingesteld met een waarde voor Opacity. Dit is feitelijk de ondoorzichtbaarheid, en wordt vaak verward met transparantie.

50% ondoorzichtig is wel gelijk aan 50% transparant, maar 100% ondoorzichtig is 0% transparant.

1 like

On kun je wegstrepen tegen door en dan blijft zichtbaarheid over.
Overigens heb ik het Aezel ook verteld en ze hebben de mail ontvangen en nooit iets mee gedaan.

Beste @R.A.Barber , inmiddels is de transparantieschuif aangepast en is ook de attributie voor OSM toegevoegd.

1 like

Ziet er super uit! :face_with_monocle: :smiley:

1 like

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.