30km zones dataset?

Weet iemand of er een dataset is waar alle 30km zones in staan? En wellicht meteen een dataset waar de maximumsnelheden van alle wegen in te vinden zijn?
Ik ben ze nog niet tegengekomen in bijvoorbeeld de BGT, de BRT of het Nationaal Wegen Bestand.

Groet,
Jeroen Hovens

1 like

Ik vind het nog steeds raar dat dat soort informatie niet in het NWB zit, lijkt me toch redelijk essentiele info voor een NWB. Het betekent ook dat je het NWB niet kunt gebruiken voor routeplanning bijvoorbeeld, erg jammer (een eigen instance van openrouteservice.org met het NWB er in zou leuk speelgoed zijn).

Vroeger had deze: Introductie - PDOK wel alle wegen er in, tegenwoordig helaas alleen de door RWS beheerde wegen. Ik vrees dus dat je weinig succes zult hebben, hoewel je het bij de provincies zou kunnen proberen (maar dan moet je dus wel 12 websites afgrazen, en 12 verschillende datasets combineren). En sommige gemeentes zullen het misschien online aanbieden, maar met name de kleinere gemeentes denk ik niet helaas.

1 like

De maximum snelheden (waaronder 30 km) zitten als wegkenmerk in het NWB.
Zie Dataregister Rijkswaterstaat

1 like

Aha! daar wel inderdaad. op PDOK niet helaas. Dat is wel vreemd. Deze:
https://www.pdok.nl/introductie/-/article/nationaal-wegen-bestand-nwb-
bevat geen snelheden, en de weggegevens die ik eerder linkte maar een zeer beperkte set.

3 likes

Dat er gegevens ontbreken in de PDOK-versie verbaast me niets. Sinds de wijziging van het datamodel m.i.v. 1 oktober jl. ontbreken ook de woonplaatsen. De kolom wpsnaamnen is leeg. En op het moment van schrijven (06:55 uur) is zelfs zowel de ATOM-feed als de rechtstreekse url van de download onbeschikbaar


Het issue m.b.t. de woonplaatsen heb ik ca. een maand geleden gemeld bij PDOK, maar helaas is dit nog niet opgelost. Voor die tijd was ik in de veronderstelling dat de versies van het NWB die je bij RWS en bij PDOK kon downloaden identiek waren, maar dat is niet het geval.

3 likes

Ik blijf het ook vreemd vinden dat we zoveel verschillende datasets hebben. Op PDOK alleen al het NWB,maar ook de weggegevens. Je zou toch denken dat dat bij elkaar geveegd zou worden in 1 landelijk uniform wegenbestand. Dat zou ook het prettigst zijn, want dat zou je dan kunnen gebruiken voor routering, maar omdat er geen snelheden aan hangen zijn die routeringen niet accuraat. Vind dat nog steeds een gemiste kans


2 likes

Dank je @rwal voor de link.

En ik ben het zeker met @sbjager eens dat het vreemd en onhandig is dat er verschillende datasets in omloop zijn op overzichtspagina’s, die dan ook weer eens afwijken van het totaalbestand van NWB zelf.

Als je hier Download :: Nationaal Wegenbestand de laatste versie van het NWB download krijg je een shp (helaas nog geen gpkg), met weer andere attributen dan in Wegvak (PDOK: wegvakken) en anders dan in de Maximumsnelheid link van RWS.
Sterker nog, in het totaalbestand van NWB staan geen maximumsnelheden.NWB verwijst je dan naar een andere downloadlink. De attributentabel van die laag komt dan weer net niet overeen met de RWS link.

Het goede nieuws: er is een nationaal overzicht van 30km wegen :slight_smile:

2 likes

Op basis van de kolom ‘HDE_SHT’ (snelheid) en de kolom “RIJRICHTNG” deze kaart gemaakt op basis van
de NWB shape data van september 2021.

Concept: NWB rijrichting en maximum snelheden (2011-10-01)

Het zou mooi zijn als een kaart als deze beheert zou worden en publieke toegankelijk zou zijn.

2 likes

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.