Zoals u in het eerdere nieuwsbericht heeft kunnen lezen waren er problemen met de leveringen van de dataset Digitaal Topografisch Bestand (DTB) .
Data-aanbieder Rijkswaterstaat heeft het issue verholpen en PDOK een juiste update gestuurd en deze staat inmiddels live.
Uitleg of meer lezen?
2 likes
Anton
27 december 2024 om 07:24
2
En wordt nu ook het Z-component weer meegeleverd?
Anouk
27 december 2024 om 09:04
3
Beste Anton
Die informatie is afkomstig van RWS. Zelf heb ik zonder nadere analyse geen idee, maar ik veronderstel dat je zelf al hebt gekeken? Ontbreekt deze informatie ten opzichte van vorige levering? Ik zal je vraag in ieder geval doorspelen aan RWS.
Anton
27 december 2024 om 09:07
4
De DTB databron die via PDOK wordt geserveerd, lijkt wijzigingen te hebben ondergaan (en niet hier vermeld helaas).
In ieder geval 2 wijzigingen: aantal geretourneerde objecten in de WFS en het ontbreken van hoogtegegevens.
Het lijkt erop dat het aantal objecten in een aanroep sterk is teruggebracht, tot 1000 stuks. Andere databronnen hanteren 10.000 dacht ik. Is dat met een reden gedaan?
Het tweede vind ik problematischer, het lijkt of er door een fout geen hoogten meer worden geleverd:
[i…
Nog niet zelf naar gekeken, maar ik dacht vraag het gewoon, want dat probleem bestaat al sinds half 2023
Zal later wel even checken als ik QGIS bij de hand heb.
Hallo @Anton ,
De Z-waarde is ook bij deze update helaas nog steeds 0.
Het achterblijven van de updates van de DTB was een ander issue, dit had te maken met geen actuele gegevens de laatste maanden. Dit is inmiddels opgelost.
Zoals in de andere post is aangegeven door Michiel zal begin 2025 meer informatie beschikbaar komen over de ontbrekende Z-waarden.
Hallo PDOK, Ik wil graag benadrukken dat de hoogte gegevens erg gemist worden. Zonder deze gegevens kunnen we toffe dingen zoals dit niet meer maken:
Enig idee of/wanneer de hoogte data weer terug komt? Het is een vrij essentieel onderdeel van onze werkwijze voor het maken van 3D visualisaties van ons werk rondom rijkswegen.
Bij voorbaat Dank!
3 likes
Anouk
30 december 2024 om 16:34
6
Dank voor je bericht!
Wij zijn altijd voor toffe dingen doen dus we gaan op zoek naar antwoorden voor je.
2 likes
Hoi!
@Anouk zijn er nog ontwikkelingen over de missende Z-coordinaten?
Bij voorbaat dank,
~Chrit
1 like
system
gesloten
23 augustus 2025 om 10:52
8
Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.