Adressen projectie

Ik zoek een javascript voorbeeld van hoe ik een lijst met adressen kan inkleuren op een kaart. Het leukste lijkt mij als de kadastrale oppervlaktes kunnen opkleuren. Ik zou ze ook willen kunnen aanklikken en dan van status kunnen veranderen.
Ik wil een custom webapp bouwen voor onze wijkvereniging om de voortgang in de energietransitie van onze leden te projecteren op een interactieve kaart.

Ik vond enerzijds de pdok viewer app:

https://app.pdok.nl/viewer/#x=141806.87841578346&y=453422.7185902525&z=12.136796674094839&background=BRT-A%20standaard&layers=97cf6a64-9cfc-4ce6-9741-2db44fd27fca;kadastralekaart,97cf6a64-9cfc-4ce6-9741-2db44fd27fca;Perceel,97cf6a64-9cfc-4ce6-9741-2db44fd27fca;KadastraleGrens,97cf6a64-9cfc-4ce6-9741-2db44fd27fca;Bebouwing,97cf6a64-9cfc-4ce6-9741-2db44fd27fca;OpenbareRuimteNaam
Deze geeft een aardige demo van percelen die je kunt aanclicken.

Ik vond anderzijds de nlmaps wizard:

Maar hoe je met nlmaps een stuk data kan inlezen en dan percelen kan laten lichten, laat staan klikbaar kan maken, geen idee.

Kan iemand mij op weg helpen?

Kadastrale gegevens kan je hier vinden: Geo services - PDOK veel van onze geoservices hebben een vaste styling. Wat je wel zou kunnen doen is met een Get feature info request de informatie opvragen en dan via bijvoorbeeld de WFS een specifiek perceel opvragen om te tonen.

Kan je ook op voorhand een hele verzameling percelen klaarzetten om te renderen? Waar kan ik die het beste vandaan halen? We hebben zo’n 600 huishoudens waarvan we de straat/huisnummer/postcode hebben. Hoe performant is een dergelijke interactieve oplossing met 600 van die polygonen?

Raad je openlayers aan boven leaflet?

Ik zou de percelen gewoon via de wms of wmts benaderen en opvragen. Dat performt prima. En alleen als je bijvoorbeeld bij een lookup een locatie wilt tonen alleen die via de wfs ophalen. Ik heb geen mening over open layers of leaflet.

Als je de percelen een kleur wil geven (en dat verwacht ik hier een beetje) dan zou ik ze downloaden en opslaan als geojson en statisch hosten bij de website.

Ja bij het opstarten van de webpagina moeten alle 500 objecten worden getoond met een bepaalde kleur. Dus ofwel ik heb van tevoren de 500 objecten afzonderlijk klaarstaan, hoe zou ik dat moeten doen?
Of, ik download ze allemaal en maak er een geojson van, hoe werkt dat?
Gegeven een lijst met adressen. Bijvoorbeeld Laan van Broekhuijzen 1 t/m 22, etc.

Tja, dit is misschien voor een leek (?) nogal een uitdaging, maar ik zou het als volgt doen.

In QGIS:

  • Inzoomen het gewenste gebied
  • De WFS van de percelen toevoegen
  • De gewenste percelen selecteren
  • De selectie opslaan als .geojson (WGS84)

In een OpenLayers app:

  • Een vectorkaartlaag toevoegen op basis van de geojson data
  • Een stijl hierop maken op basis van je data

Hier een OL voorbeeld:
https://openlayers.org/en/latest/examples/geojson.html

Waarschijnlijk wil je ook nog eigen kolommen toevoegen met de waarden waarover je applicatie gaat. En waarschijnlijk wil je de adressen (uit de BAG) koppelen aan je percelen.

2 likes

WFS GetFeatureInfo werkt alleen via GPS coordinaten toch? Het lijkt erop dat in de kadasterinfo een GPS coordinaat staat opgenomen. Is het daarmee mogelijk om eerst in de kadasterinfo van alle gewenste adressen een GPS coordinaat op te vragen en daarna de WFS batchgewijs te queryen?

Alhoewel dit kan misschien makkelijker via WFS GetFeature – misschien kan je daarmee een query schrijven die op basis van een perceelnummer de polygoon teruglevert. Maar hoe kom ik dan aan alle perceelnummers behorende bij adressen? Weer via diezelfde kadasterinfo - BAG? Is dat als open data ergens te queryen?

Ik heb een Bash script geschreven wat voor een lijst adressen de bijbehorende percelen ophaalt met behulp van de PDOK Locatieserver en de Kadastrale Kaart WFS.

Dit zou je kunnen gebruiken om de lijst van percelen op te halen in GeoJSON formaat. Vervolgens deze gebruiken in een OpenLayers webapp zoals gesuggereerd door @raymondnijssen hier.

Dat klinkt goed! Waar kan ik je bash script vinden?

Ik had inmiddels zelf ook de PDOK Locatieserver ontdekt. Twee queries toch? Eerst de suggest API en dan de lookup API. Nu nog de query formatteren tegen de Kadastrale Kaart WFS op basis van sectienummer, gemeentecode en perceelnummer.

1 like

Oeps linkje vergeten toe te voegen :man_facepalming::

Twee queries toch? Eerst de suggest API en dan de lookup API

Je kan de locatieserver ook in één keer bevragen met het /free endpoint, zoals ik doe in het Bash script.

Overigens query ik op specifieke velden (woonplaatsnaam, huis_nlt, straatnaam) in de Locatieserver, je zou ook een volledig adres in de query param (q) kunnen gooien.