AHN - dynamische opmaak in QGIS?

Daar had ik niet aan gedacht. De virtuele laag of een samengestelde laag is denk ik de beste oplossing.

2 likes

Dank je wel, valt prima mee te werken zo.
Ik vond zelfs al bomkraters!

3 likes

Of handmatig de Min en Max-waardes van de Tiffs instellen, en er voor zorgen dat die gelijk aan elkaar zijn. Dat doe ik meestal, dan zit je niet met hele grote bestanden of veel geheugen gebruik. Je kunt vrij eenvoudig de min/max waardes die QGis zelf eerst uitleest bekijken, en dan handmatig zelf de waardes aanpassen.

Van -50 tot +350, dan heb je heel NL wel gedekt :slight_smile:

2 likes

Klopt het dat zo’n virtuele laag niet wordt opgeslagen?

Ik denk dat het misschien beter is de geotiffs niet lokaal op te slaan maar altijd met data vanaf de server te werken?

Wat maf dat “Build virtual raster” en “Merge” compleet verschillende resultaten geven. De eerste geeft een laag met gaten waardoorheen ik gebouwen en water van de daaronder liggende laag - luchtfoto - zie. De tweede geeft een ondoorzichtige laag waarop gebouwen en water blauw zijn - blijkbaar hebben die de waarde 0.

Standaard gedrag van QGIS is om bij het aanmaken van een virtuele raster laag dit als tijdelijke laag aan het project toe te voegen. Als je in het output veld Save to File klikt (van de Build Virtual Raster processing tool) en een pad naar een nieuw aan te maken bestand op geeft (extensie conventie is .vrt virtuele rasters), zal het virtuele raster daar opgeslagen worden.

Overigens kan je ook met de raster data van de AHN3 direct vanaf de server werken, door middel van de WCS service. Dit kan vanuit QGIS door eerst een WCS connectie aan te maken:

.

Of het beter is de data direct van de server te gebruiken zal afhangen van je specifieke usecase. Het duurt wat langer voordat je de data ingeladen hebt t.o.v. de data eerst lokaal downloaden. Overigens wordt de data van de AHN3 ook niet meer geupdate.

Voor de AHN4 zijn we van plan de data als Cloud Optimized Geotiff (COG) in de ATOM service ter beschikking te stellen. Hiermee wordt het mogelijk de bestanden uit de ATOM service over HTTP in te laden in QGIS (of OGR/GDAL) door middel van de /vsicurl prefix (zie voor achtergrond info de GDAL docs). Dus bijvoorbeeld /vsizip/https://download.pdok.nl/rws/ahn4/v1_0/my_raster.tif

De laag met gaten is wat je zou verwachten. Het lijkt erop dat de Merge tool niet standaard de NODATA waarde overneemt van de bronbestanden. Dit dien je nog zelf te zetten. Ik kreeg de juiste output te zien door -999999999 in te vullen in het veld Assign specified “nodata” value to output (die comma in de screenshot is een decimaal).

1 like

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ga er mee aan de slag. Of zoals de Engelsen zeggen:“I go with it on the battle”.

Ik probeer nu in Qgis een kaartje te maken van de Brigitteschans. De huizen en wegen kan ik wel importeren van OSM (dat werkt op dit moment trouwens niet). Maar er blijven dan nog steeds gaten over in de hoogtebestanden. Ik zou graag willen dat Qgis de gaten “dichtinterpoleert”.
Heeft iemand een idee hoe ik dat voor elkaar krijg?
https://i.imgur.com/QWkMa5r.jpg
En terzijde wil ik even mijn respect betuigen aan Esri. Zij hebben dat mooi voor elkaar op de AHN-viewer!

Met een andere applicatie gebruik ik gewoon de ESRI-tileserver van de AHN-viewer in plaats van die van PDOK voor de dynamische kleuren:
https://ahn.arcgisonline.nl/arcgis/rest/services/AHNviewer/AHN4_DTM_50cm/ImageServer/exportImage?f=image&renderingRule=%7B%22rasterFunction%22%3A%22Color%20Ramp%20D%22%7D&bbox=203000,367000,203200,367100&imageSR=28992&bboxSR=28992&size=400,200
en voor de hillshade:
https://ahn.arcgisonline.nl/arcgis/rest/services/AHNviewer/AHN4_DTM_50cm/ImageServer/exportImage?f=image&renderingRule=%7B%22rasterFunction%22%3A%22Hillshade%22%7D&&bbox=203000,367000,203200,367100&imageSR=28992&bboxSR=28992&size=400,200

In de applicatie kan ik die twee dan combineren met transparency. De applicatie definieert zelf de bbox en size waardoor ik gewoon kan zoomen en schuiven. Ik neem aan dat dat in QGIS ook moet kunnen, maar ik krijg dat zo snel nog niet voorelkaar.

1 like

Volgens mij mag ik data van Esri niet zomaar op Wikipedia zetten. Maar data van Pdok wel.

1 like

Neem gerust even contact op via content@esri.nl of jbak@esri.nl. Ik zie hier geen bezwaar in waarom we je geen toestemming geven om onze AHN-services te gebruiken voor wat mooie plaatjes die je op Wikipedia wilt zetten. Doe netjes aan bronvermelding. We geven ook actieve OSM-contributors toestemming om de AHN-services die we hosten te gebruiken in bijv. JOSM - ook daar worden we immers allemaal beter van als er goed data wordt onderhouden.

6 likes

Ik had een tifbestand gedownload van hier dat direct in Qgis gesleept kan worden.
In de Processing Toolbox blijkt GDAL > Raster analysis > Fill nodata te zitten die inderdaad gaten dichtinterpoleert.
Met de “Maximum distance” op 25 pixels kreeg hij ook het water dicht.
Ik ben hier erg tevreden mee:

2 likes