AHN - dynamische opmaak in QGIS?

Ik gebruik QGIS met een kaartlaag van AHN (https://geodata.nationaalgeoregister.nl/ahn2/wms)

Ik probeer de laag met dynamische opmaak te renderen, zodat dat de kleurschaal zich aanpast aan de schaal van de kaart. Wat ik bedoel goed te zien op ArcGIS Web Application , bij “AHN2 maaiveld (dynamische opmaak)”

Helaas lukt dat niet. De kaart is alleen in statische opmaak te zien, waardoor het gebied (in oost nederland) waarop ik wil inzoomen er als een groot geel vlak uitziet…

Weet iemand hoe ik dat zou kunnen doen?

Dank & hartelijke groet,

Erik

In QGIS, via Laageigenschappen > Symbologie, kan je onder de Instellingen min / max-waarden het veld Bereik statistieken instellen op Bijgewerkt kaartvenster. Zie:

1 like

Dank Anton, maar… ik zie die optie er niet bij staan onder symbology…

Van een WMS kun je de kleuren niet aanpassen, de afbeeldingen worden op de server gerenderd op basis van de data.

Als je wil dat QGIS de kleur bepaalt heb je de data zelf nodig. Gebruik daarvoor de WCS (een soort WMS die de data terugstuurt ipv een plaatje) of download de TIFF bestanden van het AHN en open die in QGIS.

1 like

Goed punt, ik had er overheen gelezen dat het om een WMS laag ging…

Veel dank @raymondnijssen en @antonbakker ! Met WCS lukt het nu om verschillende kleuren tevoorschijn te toveren. Zo mooi als bij ahn.arcgisonline.nl/ahnviewer/ is het nog niet (zie afbeelding), maar het is weer een stap in de goede richting: ik ben lerende… :slight_smile:

1 like

Mooi dat het gelukt is! Maar niet zo mooi als in arcgisonline?? Dan heb je mijn aandacht! Wat zie je dan wel in QGIS?

Als ik een eigen colorramp maak op basis van die kleurtjes uit jouw voorbeeld dan krijg ik dit:

Dat komt al aardig in de buurt toch?

En QGIS kan ook nog on-the-fly een hillshade maken, waardoor je de vormen (hier vooral van de daken) ook kunt zien:

Dat ziet er zeker goed uit! Helaas lukt het mij nog niet om dat te reproduceren… Dit is wat ik heb gedaan:

Ik heb een verbinding gemaakt met https://geodata.nationaalgeoregister.nl/ahn2/wcs
Ik kies de laag “ahn2_0.5m_geinterpoleerd”

Zie de afbeelding. Los van de kleuren / schaal, die ik natuurlijk kan aanpassen, ziet het er erg “blokkerig” uit. Enig idee wat ik verkeerd doe?

Je kaartprojectie staat op epsg:3857 (pseudo merkator) en zou beter op epsg:28992 (Amersfoort / RD) kunnen staan. Mogelijk moet je daarna de laag opnieuw toevoegen.

PS Je kunt de pdok-lagen ook toevoegen met de ‘PDOK Services’ plugin voor QGIS

Gelukt! Aanvankelijk lukte het nog steeds niet met “ahn2_0.5m_geinterpoleerd”, toen heb ik “ahn3_05m_dtm” gekozen, en toen zag de resolutie er wel goed uit. Ik moet nog steeds een beetje experiimenteren met de kleurband, maar dat gaat wel lukken :slight_smile:

Zeer veel dank!

4 likes

Beste Erik, Dit is nu precies het plaatje dat ik ook zo graag wil hebben. Alleen lukt het mij nog steeds niet, zelfs niet met jouw duidelijke afbeelding en de daarop zichtbare instellingen. Welke instellingen heb ik nodig om ook zo’n mooi plaatje te krijgen?

Dag Taco,
Ik denk dat het aan de gekozen klasseverdeling van hoogtes ligt. Zo te zien heb je die van mij 1:1 overgenomen, nl van 18,3 mtr (laagste) tot boven de 23,3 mtr. Op de kaart van jouw gebied heb je kennelijk andere max/min en tussenliggende waarden nodig om een mooie kleurverdeling te krijgen. Het is een tijdje geleden, maar ik herinner me dat ik er net zolang mee ‘gespeeld’ had tot ik tevreden was…

Zie mijn eerdere post hierboven. Als je je min/max steeds berekent op basis van je zichtbare data past QGIS steeds de classificatie aan en krijg je altijd een maximaal contrast. En gewoon mee spelen inderdaad, want er kan nog veel meer!

Als je een klein gebied hebt dan gaat het wel maar bij grote gebieden is de range al snel niet toereikend. Dan kun je beter gaan kijken naar een indeling op basis van kwantielen:

2 likes

Beste mensen, excuses dat ik niet eerder reageerde. De aandacht lag even elders. Hartelijk dank voor jullie tips!! Ik ga ermee aan de slag. Komt zeker goed.
Vriendelijke groet.

Blij!!!

3 likes

Lieve mensen, dit is mijn eerste bericht hier.
Bovenstaand draadje heeft mij super op weg gebracht.
Ik heb twee geotiffs van omgeving Eindhoven gedownload en deze heb ik smaakvol in beeld. Echter ziet Qgis de twee lagen als twee lagen en rendert ze ook zo. Het linker blad van blauw naar wit en rechts ook.
Ik wil graag dat Qgis de twee geotiffs als een bestand ziet en rendert.
Hoe krijg ik dat voor elkaar? Kan ik de twee lagen “koppelen”? Of eerst exporteren als één?
Bij voorbaat dank.

Hoi @R.A.Barber welkom op het Geoforum!

Je kan met QGIS een Virtual Raster maken, waarin je meerdere raster lagen kan combineren tot 1 laag. Deze tool is te vinden in QGIS via Processing Toolbox > GDAL > Raster Miscellaneous > Build virtual raster:

Geeft het volgende resultaat:

Overigens is het ook mogelijk de bestanden als 1 nieuwe raster laag te exporteren, dit kan met Processing Toolbox > GDAL > Raster Miscellaneous > Merge .

2 likes

Je kunt ook de weergavestijl van de ene laag kopiëren naar de andere laag.

Maar dat werkt niet icm een dynamische min/max stretch op basis van waarden van de individuele rasters, zie: