AHN4 pointcloud: betekenis attributen

Ik ben op zoek naar aanvullende documentatie over de betekenis van de attributen van de AHN4 LAZ bestanden.

Amplitudie
9.64999…
Zie:
http://www.riegl.com/uploads/tx_pxpriegldownloads/Whitepaper_LAS_extrabytes_implementation_in_RIEGL_Software_2019-04-15.pdf

Classification
In mijn kaartblad komen de waarden: Grond, Gebouw, Water, NietGeclassificeerd en “26” voor.
Komen deze tot stand op basis van de intensiteit, reflectie, etc. of op basis van BAG, BGT, handmatig… etc.?
Wat zou 26 betekenen?

ClassificationFlags
In mijn voorbeeldpixel heb ik 0. Geen idee wat dat betekent.

Deviation
Zie:

You may find more information in this Riegl whitepaper on the extra bytes.

Pulse shape deviation: “high values hint to echo signals with a significantly different pulse shape, which may arise from, e.g., merging echo pulses from several targets hit by the laser beam at only slightly different ranges or extremely slanting angles of incident. This effect could be used, e.g., to detect vertical surfaces from ALS Lidar data, as indicated by the right image.”

edgeOfFlightLine
Een 0. Lijkt ook binair. Dan is het niet aan het einde van een vlieglijn en dat is dan gunstig?

GpsTime
270108500.6857633.
Een naast gelegen punt had ook 270108500. Dat lijkt dan op de datum.
Via google kwam ik op:
https://www.andrews.edu/~tzs/timeconv/timedisplay.php
maar deze geeft 1988, juli 28 als datum terug. lijkt me niet goed.

Intensity
Intensiteit: 965.
Hier valt wel wat mee te spelen om de ‘classificatie’ mede mee te bepalen?

NumberOfReturns
1.
Wat is zou het betekenen?

PointSourceId
114
Is dit gewoon een Identifier?

Reflectance
Reflectie: -5.46999…
Wat is zou het betekenen?

ReturnNumber
1.
Wat is zou het betekenen?

ScanAngleRank
-53
Dit is de hoek waaronder de laserpuls is gescand?

ScanDirectionFlag
1.
Wat is zou het betekenen?

ScannerChannel
0
Wat is zou het betekenen?

UserData
7
Wat is zou het betekenen?

X
De X-coordinaat op basis van RD_New

Y
De Y-coordinaat op basis van RD_New

Z
Ziet eruit als de Z-waarde ten opzichte van NAP

Most, if not all, of the attributes you mention are documented in the RIEGL whitepaper you’ve found and the LAS 1.4 specification.

@ThomasHaarlem: korte beschrijvingen zijn te vinden in de Tutorial: Point cloud data filteren: Bekijk de statistieken van de point cloud-attributen | OCWGIS.

1 like