BAG v1_1 gescheiden URL's voor WMS en WFS

Onze applicatie ondersteunt momenteel nog geen gescheiden URL’s voor WMS en WFS.
Voor de BAG v1_1 is dat wel nodig. Ik lijk de WFS-URL ook wel te kunnen gebruiken voor WMS (GetCapabilities werkt maar duurt heel lang) maar gaat toch niet goed met GetMap.
Is het mogelijk om toch 1 OWS-URL beschikbaar te maken en dat jullie de requests goed routeren via de centrale OWS-URL die ook werkt bij Geoserver?

Beste Ron,

Volgens mij haal je wat zaken door elkaar. Een WFS haalt specifieke features op dat kan met een WMS niet.
Een Map (image) ophalen kan alleen met een WMS en GetMap request.
Mocht je in een WFS een gedeelte van de features op willen halen dan kun je gebruik maken van allerlei filters.
Misschien kun je je vraag nog toelichten?

groet, Erkan

In onze applicatie kunnen we maar 1 URL configureren. Hier plakken we voor zowel WMS als WFS requests de parameters aan vast die nodig zijn voor WMS cq WFS. Dat werkt voor alle OWS’en van Geoserver.

Het OWS endpoint waar je WMS en WFS/WCS requesten tegenaan kan gooien is een GeoServer specifieke functionaliteit. Dit is niet iets wat in een OGC service specificatie is vastgelegd (WMS/WFS).

Bij PDOK zijn we bezig met onze OGC-services stack te migreren naar de cloud en gebruiken hiervoor MapServer. @wouter.visscher heeft in een eerdere post op het forum al eens uiteengelegd waarom voor MapServer gekozen is. Een van de redenen die ook in die post wordt aangestipt is dat GeoServer een aantal features heeft die niet in de OGC specificaties zijn gedefinieerd (ook wel aangeduid met vendor specific features). Als PDOK zijn we niet altijd op de hoogte geweest van al deze GeoServer specifieke functionaliteit (zoals bijvoorbeeld het OWS endpoint). Het gevolg hiervan is dat gebruikers zijn gaan bouwen op GeoServer specifieke functionaliteit.

Als PDOK willen we af van implementatie specifieke functionaliteit in onze services, want dat maakt het wisselen van software die de WMS/WFS service implementeerd in onze OGC-services stack lastig. Ons doel is om de PDOK OGC webservices strikt OGC compliant te maken, zonder enige vendor specifieke functionaliteit. Hierom kunnen geen OWS endpoint aanbieden wat zowel de WMS als de WFS service ondersteunt.

1 like

Ik lijk de WFS-URL ook wel te kunnen gebruiken voor WMS (GetCapabilities werkt maar duurt heel lang) maar gaat toch niet goed met GetMap.

Ik was hier nog vergeten op in te gaan. Dit is niet de bedoeling (WFS endpoint gebruiken om WMS aan te roepen), gezien de doelstelling de PDOK services strikt compliant te maken met de specificaties, betreft dus een fout in deze WFS implementatie.

1 like

Vendor specifieke features zijn voor mij de extra parameters die Geoserver heeft en dan ben ik het eens dat je die niet hoeft te ondersteunen.

1 endpoint voor zowel WMS als WFS zit elkaar niet in de weg en is de routering.
Ik zie dit niet als vendor-specifiek. Heeft niets met OGC te maken.

Je hebt gelijk dat de OGC specificaties niets zeggen of er meerdere services op 1 endpoint mogen draaien, dat mag gewoon. Echter als PDOK willen we alles wat we in onze service aanbieden expliciet maken. Dit expliciet maken doen we door 1 endpoint per service type aan te bieden. Zie dit als een contract, als je een WMS url ziet van PDOK weet je zeker dat je de WMS service kan aanroepen dmv van het OGC WMS protocol. In die zin zie ik het als verlengstuk van OGC spec, om te communiceren welke OGC service aangeboden wordt in de service dmv de url.

Als we WMS en WFS op èèn endpoint gaan aanbieden dan is dat niet expliciet. Er is namelijk geen OGC standaard om aan te geven welke services er op een /ows endpoint beschikbaar zijn. Er zijn namelijk ook datasets waarvoor PDOK alleen WMS of WFS aanbiedt of een WMS en WCS etc… De enige manier om erachter te komen welke services er beschikbaar zijn is het domweg proberen. Daarom kiezen we ervoor om per service type 1 endpoint aan te bieden.

Je hebt academisch gelijk hoor maar feit is nu dat zo goed als alle PDOK endpoints nu zowel WMS als WFS ondersteunen, zelfs het /wfs endpint van de BAG v1_1 lijkt WMS te ondersteunen. Een fout zoals je toegeeft maar het geeft maar aan hoe streng jullie zelf in de leer zijn en dit “contract” checken.

We gaan proberen voor 1 juli gescheiden URL’s in te bakken in de applicatie omdat dan de oude BAG WMS/WFS uit de lucht gaat heb ik begrepen? Of gaat er nog een verlenging plaatsvinden?

Gezien het een fout betrof kan het niet worden opgevat als indicatie van hoe streng we zijn in de leer. Zoals aangegeven is het onze intentie onze services beter op te voeden, zodat hun gedrag netjes binnen de specs vallen. Er wordt aan gewerkt, maar dat opvoeden valt niet mee :slight_smile:

Van de datum van de uitfasering ben ik niet op de hoogte, weet @Jeroen_PDOK hier meer van?

Staat op het BAG forum: BAG WMS en WFS versie 1.0 wordt per 1 juli uit gefaseerd - BAG - Geoforum
Ik denk dat 1 juli wel moet lukken om de gescheiden URL’s te implementeren.

1 juli inderdaad zoals @rli aangeeft.