BGT Achtergrond WMTS (PDOK) laadt traag

Ik ervaar de laatste tijd veel traagheid met het inladen van de BGT Achtergrondkaart van PDOK. Ik maak gebruik van de service binnen onze Viewer en QGIS. Zijn er meer mensen die deze ervaring ook hebben?

We zien bij PDOK in de monitoring ieder geval geen afwijkende performance cijfers.

Hoi Jeroen,

Dank je voor antwoord. Helaas ben ik niet de enige die dit ervaar. Het inladen duurt heel even en je ziet dat die niet alle tiles tegelijkertijd inlaadt.

Groeten,
Kevin

Ik merk de laatste tijd dat het hier ook niet altijd even soepel gaat, maar dat wisselt wel.

We zien in de monitoring geen recente verschillen maar we zien/weten wel dat de service in het algemeen soms wat meer geduld vraagt. Dit mede vanwege de grote hoeveelheid data (met name in stedelijke gebieden) en hoge updatefrequentie. We proberen overigens de service(s) continue te optimaliseren, zo hebben we gisteren een kleine verbetering doorgevoerd en zien we nog wat mogelijkheden die we de komende tijd gaan beproeven.

Wellicht ten overvloede maar we hebben onlangs een OGC API met Vector Tiles voor de BGT gelanceerd (PDOK lanceert de BGT Vector Tiles (OGC API) 1.0 versie) waarmee je de BGT ook kan visualiseren, deze kennen een hoge snelheid.

Ter aanvulling op het antwoord van @Jeroen_PDOK: “… zo hebben we gisteren een kleine verbetering doorgevoerd en zien we nog wat mogelijkheden die we de komende tijd gaan beproeven.” => inmiddels zijn deze verbeteringen doorgevoerd en zien we in onze monitoring dat services sneller reageren. Dit heeft betrekking op de BGT WMTS maar ook op de BRT-A. De verbetering zit vooral in het feit dat we nu (nog) sneller automatisch opschalen bij toenemende vraag. Met name in de ochtend heeft dit een positief effect aangezien dan de grote drukte ontstaat.

2 likes