BGT Data inlezen in Python met GeoPandas

Dit is mijn eerste vraag hier, wij zijn net bezig met ons verdiepen in dit onderwerp dus misschien is het een domme vraag.

Wij willen graag BGT data inlezen in Python om er MCDA op toe te passen. Wij dachten dit met GEOPandas te kunnen doen maar krijgen wat problemen. Sommige bestanden leest hij wel goed in, bjivorbeeld bgt_begroeidterreindeel.gml, maar met het inlezen van bgt_waterdeel.gml doormiddel van:

gdf = geopandas.read_file("./data/bgt_waterdeel.gml")

krijgen we de error UnsupportedGeometryTypeError: 10.
Of met

gdf = geopandas.read_file("./data/bgt_wijk.gml")

de error ValueError: Null layer: ''.

Hebben jullie een idee hoe we dit kunnen oplossen?
Als we dit op een hele andere manier moeten oplossen horen we het ook graag.

1 like

Ik heb geen ervaring met geopandas of BGT data inlezen, maar ik vond dit draadje op Reddit wat min of meer hetzelfde poogt te doen (zo op het eerste gezicht). Dus wellicht dat dat je verder helpt.

1 like

ja in mijn ervaring ging het altijd om een curved-polygon die de error gaf. In QGIS kun je die wel gewoon openen en dan apart opslaan in shape (of geopackage). Dan kun je verder met je MCDA.

Zeker geen domme vraag hoor. De BGT is best een uitdagende dataset om in te lezen. Daar is op dit forum wel het een en ander over te vinden. Maar goed je krijgt er ook heel wat voor terug.
Wat je het beste kunt doen is schemabeschrijvingen (gfs-bestanden) gebruiken. Volledige gfs-bestanden, voor alle bgt-objecttypes, zijn open bron beschikbaar als onderdeel van de zeer gewaardeerde BGT import plugin van Marco Duiker.