BGT import plug-in error

Dag,

Ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen met een zelfde foutmelding als @mluijben als ik de BGT import plug-in gebruik en een BGT tile download via PDOK (volgens de voorgeschreven procedure).
De stappen die @marco_duiker omschrijft met het inladen van een .zip file volg ik netjes, hier voorzie ik geen problemen.

Hieronder de foutmelding en daaronder de “Python error”
2021-12-06T22:47:48 WARNING Python error : An error has occurred while executing Python code: See message log (Python Error) for more details.
2021-12-06T22:48:08 INFO Info : Started importing BGT tiles …
2021-12-06T22:48:09 CRITICAL Error : Adding BGT tiles to project failed. See message log for more info.

Python error:
Library/Application Support/QGIS/QGIS3/profiles/default/python/plugins/contour/ContourGeneratorProvider.py", line 55, in loadAlgorithms
self.addAlgorithm( alg )
RuntimeError: wrapped C/C++ object of type ContourGeneratorAlgorithm has been deleted

Het resultaat in QGIS is een nieuwe lege laag in plaats van de volledige BGT van de tile.

Hoe kan ik de Python error, die te maken heeft met “line 55” verhelpen?

Alvast bedankt!

Je foutmelding heeft betrekking op de ‘Contour Plugin’ die uit puntjes met z-waarden contourlijnen kan genereren. Geen idee waarvoor je die gebruikt, ik zie hem zo snel niet genoemd worden hierboven. (Maar dit draadje is lang en inmiddels bijna 5 jaar oud!)

Hi Raymond,

Bedankt, ik gebruik inderdaad een contour plugin om van .TIF bestanden nauwkeurige hoogtelijnen (±0.5m) te genereren. Zou het helpen om deze plug-in (tijdelijk) te verwijderen?

En, ik begrijp niet zo snel waarom deze plug-in relevant is op het moment dat ik de BGT import gebruik?

Misschien kan je me verder helpen, bedankt!

Ja, probeer het eens met de contour-plugin uit. Voor de zekerheid QGIS daarna even opnieuw opstarten zodat ie echt helemaal weg is.

Als het dan wel werkt kun je de plugin opnieuw installeren en kijken of het dan weer goed gaat. Als dat niet het geval is, post hier dan stap voor stap precies wat je doet, anders kan niemand je echt helpen.

Nog wat achtergrond:
Foutmeldingen en crashes in QGIS hebben vaak te maken met plugins. Als de programmeercode van QGIS wijzigt worden er heel veel automatische tests gedraaid voordat de code wordt geaccepteerd. Plugins worden decentraal ontwikkeld. De kwaliteit varieert nogal en QGIS heeft hier nauwelijks controle over. Ook zullen niet alle plugin-ontwikkelaars bij elke nieuwe QGIS-release hun plugin uitgebreid testen, om te zien of deze nog wel werkt. En als laatste, plugins kunnen elkaar soms “bijten”, de combi met andere plugin(s) gaat dan mis. Dat is helemaal lastig te voorkomen.
Alle QGIS-plugins uit de repository zijn overigens open source. De code moet gepubliceerd zijn in een online versiebeheersysteem. Daar vind je vaak ook een manier om issues aan te maken. De link naar de issue-pagina (bug tracker) is te vinden in de metadata van de plugin in de plugin-manager. Als je zeker weet dat de plugin niet goed werkt, maak daar dan een issue aan, zodat de ontwikkelaar er naar kan kijken. Zie screenshot:

1 like