BGT via QGIS naar DXF

Beste topic lezer

Wij zijn aan het experimenteren met het omzetten van .gml bestanden vanuit PDOK met QGIS naar DXF bestanden om deze te kunnen bewerken in Autocad.
Tot op zekere hoogte lukt dit bevredigend. De polylines worden netjes omgezet. Alléén de puntinformatie is wat problematischer. Een voorbeeld hiervan is van de kadastralekaart het perceelnummer. In de DXF wordt dit als een punt geëxporteerd. Terwijl we graag het met het label met de waarde perceelnummer erbij willen exporteren. Is dit mogelijk?

Zijn hier mensen die ervaring hebben met het omzetten van GML bestanden van PDOK naar DXF? En hebben mogelijk tips en trucs voor het exporteren naar een werkbaar DXF bestand.

Alvast bedankt!

Ik heb hiervoor een dotnet-script (dll) geschreven. Je kan hiermee rechtstreeks het kadaster binnenhalen in Autocad met perceelnummers, sectie en gemeentecode zonder Qgis te gebruiken. Mocht je interesse hebben dan kan ik deze wel naar naar je mailen.

2 likes

Ik zal er eens over denken! Nu lukt het aardig om via Qgis die informatie binnen te halen.

Ik heb interesse. Zou u me de link kunnen sturen zodat ik het kan testen? Dank!

Hallo,

Ik heb interesse in het dotnet-script (dll) waarmee je kadastrale gegevens kunt binnenhalen in autocad.
Kunt u mij deze mailen?

Alvast bedankt!

bramhanno@hotmail.com

Ik krijg het nog niet voor elkaar om via Qgis en Pdok plugin de BGT info om te zetten naar dxf.
Ik kan bij de export de betreffende bgtlijngericht laag niet selecteren.

@djacco Had u misschien al uitgevonden hoe dit werkt?

Gebruik eens de BGT-plugin voor QGIS: BGT Import — QGIS Python Plugins Repository
(Je kunt deze gewoon installeren via het plugins menu).

Je kunt daarmee punten/lijnen/vlakken importeren uit de gedownloade bgt gml bestanden. Daarna kun je weer exporteren naar dxf,

Mijn beste optie hiervoor is de gratis autocad-plugin van VIANLCS daarmee kan je rechtstreeks in je tekening de BGT (of kadastrale kaart of andere) binnenhalen.
Geen enkele conversie noodzakelijk.

1 like

Bedankt! Dit helpt echt bij het importeren van de BGT en BRK naar Autocad.

2 likes

Het is nu ook mogelijk om via BGTviewer (https://bgtviewer.nl) gebieden uit de BGT als .DXF te downloaden, mocht je de hele toolchain/conversie via QGIS teveel werk vinden.

1 like

Ook ik heb interesse. Zou u mij de link kunnen e-mailen? Alvast bedank!

Aangaande de applicatie ViaNLCS. Frank Lenoir is gestopt met het aanbieden van deze tool.

Via deze weg wil ik u informeren dat het programma ViaNLCS niet langer beschikbaar is.

Mijn belangrijkste drijfveer voor het ontwikkelen van ViaNLCS is geweest om de NLCS als standaard te laten slagen. Dat is gelukt! De NLCS wordt in de gehele sector gebruikt en dat is geweldig om te zien. Voor mij is het moment gekomen om het nu verder over te laten aan professionele marktpartijen. Er gaat te veel privé-tijd zitten in de doorontwikkeling met optimaal niveau. Ik wil iedereen bedanken voor zijn steun en vertrouwen en wens iedereen veel succes met de NLCS.

Dus nu blijven er alléén betaalde marktpartijen (NedGrapics en Cadaccent) over die software aan bieden waarmee de BGT gelijk in NLCS formaat te downloaden is.

Ik heb interesse in het dotnet script. Zou je me die kunnen mailen?

jammer dat er geen opensource plugin is zodat er meer mensen aan kunnen werken, en de ontwikkeltijd niet bij 1 persoon komt te liggen. Ik herken het probleem dat er veel (prive)tijd in gaat zitten. Zelf heb ik ook een importtool geschreven voor autocad, echter kan ik deze niet vrijgeven op het moment omdat dit in de baas zijn tijd is gemaakt.

Je zou de voordelen van het samen aan tooling werken aan de baas kunnen vertellen/demo-en zodat hij/zij toestemming geeft om het te releasen? Er is veel vraag naar GIS → DXF converters wat gunstig kan zijn voor het ontstaan van een kleine community die hier aan werkt.

Zomaar een gedachte. :slight_smile:

Zeker is hier vraag naar! Bij ons met name voor het ophalen van ondergronden.

Als je programmeren leuk vindt dan kan ik me best voorstellen dat je iets wilt doen in de open source. Hoewel een project als PDOK/NGR/Kadaster converter vermoedelijk niet het meest geschikt is.

Er gaat heel veel tijd zitten in ontwikkelen, je moet snel inspringen op wijzigingen (nieuwe BGT versie? JSON ipv GML? Nieuwe KLIC leveringen? Nieuwe versie van AutoCAD/BricsCAD/QGIS?) en met meerdere mensen samenwerken is daarnaast niet automatisch een vermenigvuldiging van ontwikkelsnelheid.

Veel open source projecten hebben alleen kans van slagen als een programmeur zeeën van tijd heeft (en welke goede programmeur heeft nou geen baan :wink: ) of als er een verdienmodel achter staat, zoals bijvoorbeeld RedHat of WordPress en WooCommerce.

Daarnaast is het voor een gebruiker ook niet slim om te vertrouwen op een hobby projectje waarvan je niet weet of het blijft werken, of het tijdig inspringt op veranderingen en of de programmeurs zich wel voldoende verdiept hebben in de honderden documenten, websites, objectenboeken, schema’s en georganiseerde bijeenkomsten. Voor die paar euro dat een licentie kost… je drinkt wsch op jaarbasis al meer aan koffie :stuck_out_tongue:

1 like

Het is niet al te moeilijk om de QGIS BGT-plugin uit te breiden met een dxf export.

Op termijn wil ik dat best wel inbouwen, maar het zou dan wel fijn zijn als me uitgelegd wordt hoe de dxf in elkaar moet zitten. Een rechtstreekse QGIS export naar dxf zal wel niet voldoende zijn?

Het zou ook handig zijn als de lagen waarna hij exporteert conform de NLCS zijn (zeker voor de civiele techniek).