OK, dank je wel. Dat maakt een hoop duidelijk.
Ik ken geen open dataset van “plekken die over het algemeen door mensen als het centrum van een plaats beschouwd wordt”.
Je zult zelf iets moeten construeren. Daarbij is van belang te weten dat een centroide het middelpunt (eigenlijk zwaartepunt) van het vlak is, mits dat punt op het vlak ligt. Zo niet, dan is het een willekeurig punt op het vlak. Bebouwde kommen zijn dan inderdaad al gauw beter dan bijvoorbeeld gemeenten.
Je zou ook het wijk- en buurtregister kunnen gebruiken, en de centroide nemen van de wijk of buurt die het meest overeen komst met jouw idee van een centrum. Je kunt daarvoor bijvoorbeeld alle buurten nemen met “centrum” of “kern” in de naam, en dan kijken of dat ze inderdaad allemaal zijn. Voor Deurningen komt deze techniek mooi uit:
Als laatste kun je ook gewoon je woonplaatsnamen aan Google voeren en kijken waarmee die terugkomt.
In het geval van Deurningen gaat dat heel goed: Google Maps
Verder ingezoomd: Google Maps
Zoiets is te automatiseren, hoewel je wel goed op de licentievoorwaarden van Google moet letten.
Overigens vind ik bij Deurningen de PDOK locatieserver ook niet heel slecht (een paar honderd meter fout, maar dit is toevallig omdat ik gewoon de eerste (alfabetisch) straatnaam heb genomen (Beekdal)):
Imho een doenbaar knutselklusje.
Groet, MArco