Ervaring met destilleren van maximale bouwhoogten uit bestemmingsplan

Beste lezers,

Ik ben op zoek naar iemand die ervaring heeft met het op grote schaal destilleren van informatie uit de bestemmingsplannen.

In eerste instantie gaat het om de maximale bouwhoogten per adres op gebiedsniveau. Dit zou kunnen betekenen dat we die informatie voor duizenden gebouwen verzamelen en koppelen aan andere datapunten.

Wie heeft hier ervaring mee en zou daarover eens willen spreken?

Mvg,

Willem

Beste @WillemF. Die informatie destilleren we regelmatig voor onze klanten uit de Ruimtelijke Plannen dataset. Ook binnen het Digitaal Stelsel Omgevingswet komt die informatie beschikbaar via een API, maar of daar in de toekomst een bulk-download van beschikbaar komt om te doorzoeken is nog niet duidelijk.

Beste @emacgillavry , dank voor het antwoord. Is het mogelijk daar verder over te spreken? Dat zou mooi zijn. Volgens mij heb ik je reeds op LI gevonden.

ik ben ook (lekker) aan het hobby’en met Python en het bevragen van de Ruimtelijke Plannen API.
Met bouwhoogten heb ik mij nog niet beziggehouden. Alle bestemmingsplannen als GML binnen een gemeente downloaden, de ‘Bouwvlakken’ eruit filteren en samenvoegen tot Ă©Ă©n shape-bestand wel.

Waarschijnlijk zit de bouwhoogte ook ergens in de GML verstopt? Ik ben eerst nog met de Enkelbestemming:Wonen bezig. Wellicht kan ik daarna eens kijken naar de bouwhoogten.

Ja die bouwhoogtes en andere maatvoeringen zitten heel raar als teksten in de gml. Ik heb me daar ook doorheen gescript en de meeste eruit weten te vissen. Ik hoop dat dat in de omgevingswet API makkelijker wordt!

@ThomasHaarlem en @raymondnijssen , dank voor jullie antwoorden. Voor nu lijken we voorzien te zijn, maar mocht dat veranderen dan laat ik van me horen.

Dank!

image
er zit iets meer uitdaging in dan ik had gehoopt.

Ik heb mijn python-script omgetuned zodat er uit de .GML bestanden die ik via de RuimtelijkePlannen-API heb binnengehengeld; de kaartlaag ‘maatvoering’ open. Daarbinnen kijk ik naar het attribuut ‘maximum bouwhoogte (m)’. De bijbehorende waarde zie je hiernaast afgebeeld.

Wat vervelend is, is dat Python-pandas de maatvoering “9,5 meter”, als een ‘list’ ziet. Dat moet ik omtoveren naar een ‘string’, maar zodoende zie je dus die lelijke [ ] haken er om heen. Maargoed, dat valt ook wel weer weg te werken, maar helaas: de (vrijdagmiddag)borrel begint zo :wink:

Wat ik vreemd vind, is dat ik (maar) 1688 vlakjes met ‘maatvoering’ en ‘bouwhoogte’ heb; terwijl er ruim 3400 vlakken met Enkelbestemming:wonen zijn in de GML-bestanden die ik voor handen heb. Of is dat niet zo raar? Ik zal het komende week de mensen die verstand hebben van bestemmingsplannen vragen :slight_smile:

Hi @ThomasHaarlem , ziet er goed uit. Dat van die 1688 vlakje lijkt mij ook vreemd. De reden daarvoor weet ik niet.

Dag Thomas,
Maatvoering, zoals bv bouwhoogte, is niet verplicht, dat verklaart ook waarom niet alle enkelbestemmingen wonen maatvoeringen bevatten. Geonovum heeft de RO-Standaarden in beheer. In deze standaarden kun je deze info ook terug vinden oa in IMRO2012 en PRBP2012. Details zijn te vinden op RO Standaarden – Ruimtelijke Ordening | Geonovum

1 like

Dag @MerijnKerlen , misschien een te inhoudelijke vraag, maar weet jij welke regelgeving dan zou gelden in afwezigheid van bouwhoogte?

Ik neem aan dat het dan niet vrij is, of wel?

Dit soort informatie kan dan als vrije tekst van desbetreffend bestemmingsplan opgenomen zijn in de regels of toelichting. Ook zou deze op een andere wijze door de gemeente vastgesteld kunnen zijn. Het ‘lezen’ en correct ‘interpreteren’ van bestemmingsplannen kan daardoor een complex geheel worden. De Omgevingswet, en daarmee het DSO, heeft als doel om ondermeer dit soort zaken beter te standaardiseren en juridisch vast te leggen.

1 like

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.