Exporteren dataset naar DWG

Ls,
Is het mogelijk om een dwg export te maken van een kadaster kaart met verkeerswegen, en parkeervlakken en objecten?
dank Olivier

dwg is een erg gesloten formaat. Dat maakt de kansen klein.

Mbv QGIS kun je wel een dxf export maken. Misschien ben je daar ook mee geholpen?

Hi,
Ik ben architect en zocht ook een oplossing. Ik heb samen met anderen dit gemaakt,

https://pdok-converter.web.app/

Het is nog een test versie maar voor mij werkt het, het exporteert niet naar dwg maar wel naar dxf.

Mochten er problemen zijn post ze dan svp op Issues · jeroenVerdonschot/pdok-converter-issues · GitHub

Opmerkingen op de bruikbaarheid zijn ook welkom!

Jeroen

2 likes

Gaaf zeg! Dat is echt een missend puzzelstukje. DXF is vergruisd maar niet vergeten.

Dank je Halam,

De “app” is nog niet af. Er zijn nog veel kinderziektes.

DXF is inderdaad vergruisd maar in mijn ogen ten onrechte. Ik exporteer nog vaak naar DXF omdat het dan wel werkt :slight_smile:

Ik hoor wel of er nog wensen of problemen zijn.

Ik wil op korte termijn vlak en lijn kleuren toevoegen.
Ook de mogelijkheid om je settings op te slaan.

Jeroen

Beste Jeroen,

Net voor het eerst ingelogd een export in dxf gemaakt. wat een geweldige applicatie heb je/jullie geschreven. echt indrukwekkend.

Even zoek hoe het werkt: Met polygoontool is het wennen: punten zetten voor het vlak ipv een window trekken, maar dat heeft ook weer voordelen. daarna pas kan je de selectie downloaden.

Ik ga verder gebruik hiervan maken en als ik iets ontdek wat niet loopt laat ik het je weten.
super dat je hier tijd aan besteed hebt en dat je het wilt delen.

Olivier Langejan

Beste Olivier,

Dank je voor je reactie. En dank je ook voor de feedback over de selectie tool. Ik kan in de toekomst nog wat extra selectievormen en uitleg toevoegen.

Ik hoor graag als je tegen problemen aan loopt of wensen hebt.

Vooralsnog is de tool gratis te gebruiken. Op een later moment wordt het mogelijk een betaalde tool. Zodat ik de kosten voor de ontwikkeling en de servers, etc. kan dekken.
De kosten voor de kaarten zullen overigens altijd zo laag mogelijk zijn. Zodat ze voor iedereen toegankelijk en betaalbaar blijven.

Jeroen

1 like

Jeroen, Heb je contact hierover met kadaster?
Ik ben van mening dat dit het een taak is van kadaster dat zij de bouw voorzien van bestandsformaten waarmee gewerkt kan worden. Als dit ook weer een betaalde service wordt zou ik dit betreuren. Er wordt al zoveel betaald voor tools om open source data toegankelijk te maken. In vlaanderen wordt gewoon DXF uitgeleverd op met de tegenhanger van klic en volgens mij ook bgt.

Beste Hans,

ik snap je teleurstelling. Ik heb contact gehad met het kadaster en zij gaven destijds aan geen DXF aan te bieden.

Jeroen

Teleurstellend. Gaven ze ook aan waarom niet? Open data hoort volgens vrij en zonder obstakels beschikbaar gesteld te worden. Ik kaart het nog eens aan.

Open data hoort beschikbaar gesteld te worden in een open formaat. En dat is met GML het geval. Ook bijvoorbeeld WCS, WFS en GPKG zijn open formaten. Iedereen kan software maken om deze bestanden te lezen/schrijven.

De overheid hoeft wat mij betreft geen extra bestandsformaten te gaan aanbieden omdat de gebruikers “zonder obstakels” willen kunnen werken. En dat je voor een “geweldige” en “indrukwekkende” conversie-service iets betaalt lijkt me niet zo gek, toch?

3 likes

Beste Raymond Nijssen. Waarom stelt de overheid data niet beschikbaar waar de gemiddelde CAD ontwerpers mee kan werken? Waarom worden wij ‘gedwongen’ dure applicaties (addon’s) aan te schaffen en te onderhouden voor de conversie Gis- naar Cad open data. Nederlandse overheid en Kadaster kan wat mij betreft een voorbeeld aan onze Vlaamse zuiderburen. Waarom worden we afhankelijk gemaakt van een filantroop die gratis een conversie software zal gaan aanbieden?Als het er al ooit van komt. Waarom laat de overheid ons aanmodderen en ieder het wiel voor zich uitvinden? Nee, Ik begrijp dat principe totaal niet en ook niet jouw standpunt. Maak het (aan de bron!!) toch niet moeilijker dan het is! Het werkt op dit moment perverse marktwerking in de hand


We dwalen een beetje af nu en we verschillen nogal van mening. Ik begrijp je wens als gebruiker hoor, en ik gun je natuurlijk alle gebruiksgemak. Maar volgens mij krijg je juist perverse marktwerking als de overheid gaat bepalen welke bestandsformaten wel/niet worden ondersteund. In België worden kennelijk Esri, MapInfo en AutoCAD gebruikers op hun wenken bediend. Maar wat als ik daar een nieuw CAD- of GIS-pakket in de markt wil zetten? Of ik ben die kleine leverancier die buiten spel wordt gezet door een ambtenaar die mijn product niet serieus genoeg neemt om ook mijn formaat te ondersteunen? Uitleveren in een open formaat maakt juist dat alle partijen eerlijk kunnen concurreren.

En een andere vraag, waarom is dit eigenlijk een CAD-probleem dat in de GIS-wereld nauwelijks bestaat? Alle GIS-pakketten kunnen tegenwoordig GML, GPKG, GeoTIFF lezen en schrijven. Waarom is er geen OGC voor de CAD-wereld? Wat zou een open CAD formaat kunnen zijn? En als dat bestaat, waarom is er geen open source conversie programma om data hiernaar om te zetten? Volgens mij kun je heel veel (gezamenlijk) zelf doen om dit probleem op te lossen en hoeft dat niet door onze overheid te worden gedaan.

2 likes

Gezien we aan het afwijken zijn van de originele vraag: “Exporteren dataset naar DWG”, lijkt het mij goed om dit topic dicht te gooien en nieuwe discussies in een eigen topic te starten.

4 likes