Extra projecties BGT en Kadastrale kaart (WMTS)

Op basis van feedback van gebruikers heeft PDOK de projecties EPSG:3857 en EPSG:25831 toegevoegd aan de WMTS van de BGT en Kadastrale kaart.

4 likes

Waarom naast UTM-zone 31 voor westelijk Nederland (EPSG:25831) niet ook zone 32 voor oostelijk Nederland (EPSG:25832)?

We hebben de projecties toegevoegd n.a.v. de wens om de (BGT en DKK) WMTS services qua projecties gelijk te trekken met die van de BRT-Achtergrondkaart en die adverteert (naast EPSG:28992) de overige twee genoemde projecties.

Vreemd dat de BRT-achtergrondkaart UTM-zone 32 niet adverteerd. Zone 31 is namelijk bedoeld voor gebruik binnen 0-6° O.L., dus niet voor Nederland ten oosten van ca. Apeldoorn. Het lijkt me dus een vergissing om EPSG:25832 niet te adverteren voor de BRT-achtergrondkaart.

Ik zet je vraag door naar de data-aanbieder!

1 like

Hallo @Jochem,
Goede vraag! Ik ben voor het beantwoorden even de archieven ingedoken.
In het kort komt het er op neer dat gebruikers (nog) niet gevraagd hebben om de BRT-A in ETRS89 UTM zone 32. De andere projecties zijn op verzoek gerealiseerd.
De de keuze om nieuwe projecties te realiseren lag tijdens de opstart van PDOK bij PDOK en het partneroverleg. De werkzaamheden om deze projecties te realiseren liggen hoofdzakelijk bij PDOK.

Een beetje historie:
Vanaf het begin is de BRT-A ontsloten in EPSG:28992 (RD).
Een paar jaar voor 2017 (exacte jaar niet bekend) is EPSG:25831 (ETRS89 UTM zone 31N) toegevoegd. Deze wens kwam destijds vanuit Rijkswaterstaat in het partneroverleg.
In 2017 is EPSG:3857 (Webmercator) toegevoegd. Deze wens kwam van de PDOK Ideawall en het PDOK partneroverleg.

De TOP10NL WMS en de TOPraster WMS worden overigens wel in beide UTM-projecties ontsloten.
De TOP10NL WMTS alleen in RD.