Feedback: Filtering suggestservice Locatieserver

Beste Locatieserver gebruiker(s),

Wanneer er in de huidige situatie nieuwe datasets toegevoegd worden, dan zal men in de suggestieservice van de Locatieserver opeens resultaten vinden van de nieuwe datasets. Dit willen we voorkomen. Om die reden willen twee scenario’s aan u voostellen om dit op te lossen. Hieronder meer informatie. We waarderen uw input dus willen de gelegenheid geven voor opmerkingen of aanvullingen. We willen het voorstel graag op donderdag 30 maart aanstaande bekrachtigen dus horen graag voor die tijd van u. Alvast bedankt!

Huidige situatie
Op dit moment kent de Locatieserver één (bron) dataset, namelijk de BAG. Op termijn zullen er nieuwe datasets toegevoegd worden aan de Locatieserver. Als er in de huidige situatie nieuwe datasets toegevoegd worden, dan zal men in de suggestieservice van de Locatieserver opeens resultaten vinden van de nieuwe datasets, terwijl men dit nog niet verwacht. Een voorbeeld is dat, als er bijvoorbeeld gezocht wordt op postcode (hypothetisch) een kadastraal nummer als suggestie teruggegeven zou kunnen worden, terwijl dat eigenlijk niet gewenst is.

Nieuwe situatie

Om dit te voorkomen, is het voorstel om in het geval van toevoegen van nieuwe datasets gebruikt te maken van versionering, gecombineerd met het toepassen van een default filter.

In een eerder topic (http://pdokforum.geonovum.nl/t/locatieserver-versionering/461) is versionering verder uitgeschreven. Kort samengevat houdt dit in dat er een nieuwe versie (nieuwe URL) beschikbaar wordt gesteld waar alle databronnen inclusief de nieuwe datasets worden teruggeven. De oude URL (versie) blijft ook gewoon beschikbaar en daar wijzigt niets. De nieuwe datasets zullen hier niet verschijnen zonder zelf de filtering aan te passen. Een gebruiker kan rustig over naar de nieuwe versie waarin hij/zij kan kiezen om alles te laten zien of enkel die bronnen die voor hem/haar relevant zijn.

Er zijn twee scenario’s denkbaar over hoe er met toekomstige uitbreidingen van datasets omgegaan kan worden:

Er wordt altijd filtering toegepast, zodat standaard alleen de BAG-gegevens en NWB-wegen getoond worden. Dit geldt niet alleen voor versie 3, maar voor alle toekomstige versies van Locatieserver. Het is mogelijk om dit filter te overrulen, zodat toch alle data opgevraagd kan worden, of data uit een specifieke dataset (dus bijv. alleen kadastrale percelen).

Bij iedere versie van Locatieserver wordt het filter op wat er standaard in de suggestservice wordt teruggegeven uitgebreid. In versie 3 wordt de NWB wegen en hectopunten en de kadastrale kaart toegevoegd. Wanneer PDOK verder gaat met versie 4 en hiervoor nieuwe datasets toevoegt, zal deze data niet standaard in versie 3 worden getoond, maar de BAG, NWB (wegen én hectopunten) en de kadastrale percelen wel.

Ik kies voor optie 1. Zo kan ik een oude versie van mijn applicatie zonder software aanpassing toch laten werken met een nieuwe versie van de locatieserver door een systeeminstelling (Locatieserver-basis-URL) aan te passen mits natuurlijk de locatieserver API verder niet is aangepast. Default filtering mag eventueel uitgebreid worden met datasets waarvan iedereen het over eens is dat die nuttig zijn als default (maar zeker geen percelen).

Kan de API uitgebreid worden met een service waarmee je de beschikbare datasets kunt opvragen?
Zodat je de eindgebruiker dynamisch een aantal datasetnamen kunt presenteren met vinkjes ervoor om hiermee te kunnen filteren.

@rli ik meende al gereageerd te hebben maar ik zie nu dat ik dit nog niet gedaan heb. We hebben deze wens (vorm van capablities) op de backlog staan :+1: Verder is optie 1 unaniem gekozen dus als oplossing gekozen.