Edit: 27-09-2023; probleem en doel wat meer uitgelegd.
Beste allen,
Ik heb een soortgelijke vraag als die hier gesteld was: https://geoforum.nl/t/openbare-wegen-en-stoepen-data-uit-pdok/7484. In de gelinkte post werd vermeld dat de ‘onbegroeide terreindelen’ met als fysiek voorkomen ‘erf’ in de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) te gebruiken zijn.
Mijn probleem en doel
Ik heb een dataset met xy-punten waarvan ik graag wil weten of deze in een tuin vallen. De dataset bevat waarnemingen van planten door heel Nederland; hier zitten ook waarnemingen bij van planten die we willen bestrijden. De punten worden eerst gecheckt of ze in een natuurgebied vallen. Daarnaast halen we ook alle punten eruit met een innauwkeurigheid van 25m of hoger. De overgebleven punten moeten vervolgens worden gecheckt of ze binnen een openbare ruimte vallen, zodat de betreffende gemeente deze verder kan oppakken. Vandaar dat ik plantwaarnemingen in tuinen (e.g. waar de gemeente niks mee kan) eruit wil filteren. We moeten natuurlijk ook met andere zaken rekeningen houden, maar tuin-waarnemingen is het grootste probleem in deze dataset. We sturen meldingen uit naar de betreffende gemeenten om de paar werken en weten vooraf dus niet waar waarnemingen worden gedaan en in welke gemeenten deze vallen.
Beoogde aanpak
Het lijkt me dus dat ik een WFS-bestand nodig heb om dit voor elkaar te krijgen (dmv een spatial join of iets dergelijks). Mijn eerste gedachte ging uit naar BGT, maar die is niet beschikbaar als WFS. Ik voer mijn analyses uit in R, dus ik zoek een oplossing waarbij ik R kan blijven gebruiken.
Alternative oplossing tot zover
Als alternatief maak ik nu gebruik van reverse-geocoding om te bepalen hoe ver een punt van een adres ligt. Ik houd dan een grens van 20 m aan om te bepalen om een punt in tuin ligt. Dit is natuurlijk niet ideaal omdat de meldingen die aan de straat of op een pleintje worden gedaan, nu vaak niet worden meegenomen. Dit wil ik graag verbeteren en ik hoop dat te kunnen doen met de beschikbare data in PDOK om te bepalen of een punt in een tuin valt.
Alvast bedankt!