GetFeatureInfo op WMTS van nationaal georegister werkt wel voor bgt, maar niet voor andere lagen (BAG, BRT)

Hallo,

Ik heb twee vragen over de getFeatureInfo van de wmts service van het nationaalgeoregister.

  1. ik heb voor de BGT laag een succesvolle getFeatureInfo request kunnen doen. Als ik dit voor een andere laag uit de wmts wil doen, dan werkt het niet. Ik krijg een internal error. Bijvoorbeeld, de BAG en de BRT. Heeft iemand een idee waarom het in de laatste twee gevallen niet werkt?

  2. Het valt mij op dat als ik zoek op getFeatureInfo voor de WMTS, ik bijna geen informatie kan vinden. Alsof het ongebruikelijk is dit te gebruiken. Het wordt bijv. niet genoemd in de NGR documentatie voor de WMTS, maar wel voor de WMS. Is het ongebruikelijk om de getFeatureInfo op WMTS te gebruiken?

Ik heb de getFeatureInfo voor de BAG wel werkende gekregen door de WMS te gebruiken. Maar ik las op dit forum dat de WMS voor de BGT niet meer beschikbaar is. Vandaar mijn poging via de WMTS.

Deze vragen komen voort uit een functionaliteit die ik probeer te maken. Ik wil de bgt kaart als ondergrond laag hebben. De gebruiker moet op een object kunnen klikken waarna er via getFeatureInfo een ID wordt opgehaald van het object. Met dat ID wil ik vervolgens de WFS bevragen om enkel dat feature op te vragen. Voor de BGT gaat dit natuurlijk niet werken omdat de BGT WFS er ook niet meer is. Zijn er andere mogelijkheden om een single feature op te halen zonder zelf de BGT data te moeten downloaden en ergens in een database te stoppen?

Groet,

Rony

Hoi @Rony

Om antwoord te geven op je vragen:

We hebben alleen op de BGT een GetFeatureInfo geimplementeerd, en niet voor onze andere WMTS services (BAG,DKK,BRT). Dit is omdat er voor deze andere datasets vaak ‘ook’ een WMS/WFS is waarmee specifieke requesten gemaakt kunnen worden. De BGT heeft geen WMS/WFS daarom is er toen der tijd besloten om deze GetFeatureInfo op de BGT WMTS te maken.

Dat klopt een WMTS GetFeatureInfo zie je niet vaak, het is gangbaarder deze terug te zien op een WMS service.

Deze GetFeatureInfo op de WMTS is op dit moment de enige manier (via PDOK) om een specifieke object informatie op te halen. Goed daarbij te realiseren is dat dit wel een platgeslagen perspectief betreft van de BGT data en niet het IMGEO/CityGML model.

1 like

Helder. Dank @wouter.visscher