Hoe kom ik aan een landelijke dataset met kadastrale percelen?

Ik heb de GML gedownload van het kadaster. Als ik die in Qgis sleep krijg ik alleen punten ipv vlakken te zien. Ik wil de percelen graag als vlakken.

1 like

Dit komt omdat de objecten/features een tweetal geometrieën bevatten en QGIS wat hiervan een ‘willekeurige’ pakt. In dit geval de point in plaats van de polygon.
Je kan dit ‘recht’ trekken door het *.gfs bestand (dat door qgis gegenereerd wordt) aan te passen.

Dank je. Ik loop bij de BGT eigenlijk tegen hetzelfde aan. Met begroeid terreindeel kan ik niets als ik die probeer te bewerken/conferteren. Andere features hebben geometriefouten. De indeling van de top10nl chunks mist (in mijn ogen) ook elke vorm van logica. De WFS van deze laag knalt er al heel snel uit. Waarom wordt dit soort cruciale/basisinformatie niet fatsoenlijk ontsloten?!?

De kadastrale kaart opslaan of conferteren naar een ander formaat lukt ook al niet. Niet met FME, niet met Qgis (qgis laat na deze tip de percelen wel volledg in, maar crasht bij 42% opslaan in een ander format of wegschrijven naar postgis. FME schrijft gewoon maar een deel weg en dat was al niet zo simpel).

Irritant.

Negativiteit zorgt er meestal niet voor dat je problemen verholpen worden. Je kunt je tijd beter besteden door je wat meer in de materie te verdiepen.

Voor de indeling van de data zijn bepaalde keuzes gemaakt en er is voldoende documentatie te vinden over de databronnen. Bij Geonovum bijvoorbeeld, maar ook op dit forum is voldoende te vinden. Ook de API’s zijn redelijk goed gedocumenteerd. Lees je wat meer in en ga aan de slag om de data te ontsluiten voor jouw doeleinden. PDOK levert geen kant en klaar product maar data. Ieder voor zich haalt daaruit wat hij hebben wil en hoe. Bovendien wordt de data vaak via meerdere services geleverd. WFS is misschien niet de beste manier om in QGIS grote hoeveelheden data op te halen. Daarvoor kun je beter de data eerst downloaden via de download-sectie.

Verwacht in ieder geval niet dat je iets in QGIS kunt slepen en een kant en klaar product (wat dat dan ook mag zijn) als resultaat krijgt. Dan snap je volgens mij niets van data.

3 likes

Hallo Wouter,

Waar staat deze regel? 1

Hoi @Xandra,
Deze regel staat in het door QGIS (automatisch) aangemaakt *.gfs bestand, dit bestand wordt gegenereerd door QGIS zodra jij een GML in QGIS opent

Als jij een GML hebt waarin een featuretype zit met meerdere geometrien zal QGIS (ogr2ogr) onderwater het laatste geometry attribuut van het object/feature pakken en deze tonen in QGIS

Door dit bestand (in dit geval dkk_perceel.gfs) aan te passen door de regel

<GeometryType>1</GeometryType>

te vervangen met

<GeometryElementPath>begrenzingPerceel</GeometryElementPath>

Ik neem aan dat gezien de naamgeving van de XML elementen en de waarde, dat dit (voor nu) afdoende is, gezien dit denk ik geen datamodel topic hoeft te worden van de DKK en/of een topic over hoe gdal/ogr2ogr werkt.

image

en het bestand (dkk_perceel.gml in dit geval) opnieuw te open in QGIS krijg je de perceel polygonen

Het *.gfs dat aangemaakt wordt is dus een mapping die door QGIS (ogr2ogr…?) onder water gebruikt wordt om de features in te laden. Met deze mapping is dus te ‘spelen’ om je data zo goed mogelijk in te kunnen lezen.

Meer info over hoe en wat kan je o.a. hier vinden

2 likes

De QGIS3 BGT Import plugin lost al deze problemen voor de BGT geheel automagisch op.

3 likes

Hallo allemaal,
Kan het zijn dat hetzelfde voorkomt bij bgt_vegetatieobject?
Ik zie alleen maar punten, ook waar ik een vlak-polgon verwacht.
Zojuist bij bgt_pand geen ‘last’ gehad van dit probleem.
in de bgt_vegetatieobject.gfs zie ik zo snel geen <geometrytype>. Vreemd?

    <GMLFeatureClassList>
      <GMLFeatureClass>
        <Name>VegetatieObject</Name>
        <ElementPath>VegetatieObject</ElementPath>
        <DatasetSpecificInfo>
          <FeatureCount>207253</FeatureCount>
          <ExtentXMin>95937.25000</ExtentXMin>
          <ExtentXMax>115999.85600</ExtentXMax>
          <ExtentYMin>467985.93900</ExtentYMin>
      <ExtentYMax>495999.20200</ExtentYMax>
    </DatasetSpecificInfo>
    <PropertyDefn>
      <Name>objectBeginTijd</Name>
      <ElementPath>objectBeginTijd</ElementPath>
      <Type>String</Type>
      <Width>10</Width>

// Edit: ik heb de BGT downloadplugin voor QGIS gebruikt. Dat werkt inderdaad goed!