Hoeveel flatgebouwen zijn er in Nederland

Hallo,
Welkom op het Geoforum!

Interessante vragen! Ik vrees alleen dat het heel lastig, zo niet vrijwel onmogelijk, word om er een antwoord op te vinden. Het aantal gebouwen zou je nog uit de BAG kunnen halen, maar het aantal woonlagen zie ik zo gauw niet gebeuren. Bij mijn weten is dat nergens opgeslagen, zelfs niet hoeveel verdiepingen een Pand bevat is nergens vastgelegd. Nog even afgezien van de vraag of een verdieping een appartement bevat of een kantoor of winkel of bedrijfsruimte.

Je kunt wel uit de BAG halen hoeveel verblijfsobjecten een Pand bevat, en welk gebruiksdoel dat VBO heeft (hoewel die gebruiksdoelen heel erg generiek zijn, en niet altijd even nauwkeurig), maar dat vertelt je nog niks over op welke verdieping een VBO zich bevind.

Uit de 3D voorziening kun je wel halen hoe hoog een pand is, maar dat vertelt je niks over hoeveel verdiepingen het bevat.

Dus, nog even afgezien van hoe je het begrip ‘woonlaag’ precies definieert, zie ik zo gauw geen mogelijkheid om dat uit de huidige bestaande open basisregistraties af te leiden vrees ik.

Het kan natuurlijk altijd dat ik iets over het hoofd zie, of een dataset niet ken die wel interessante informatie voor je heeft, dus hopelijk reageren er ook nog anderen (hoewel het hier wel erg rustig is - duidelijk vakantietijd :wink: ).