Huisnummers gebruikersvriendelijk tonen

Er zijn veel gebruikers die graag een gebruikersvriendelijke samengestelde huisnummer-laag willen ter orientatie. Via de BAG verblijfsobjecten WFS zou je zelf zoiets kunnen maken maar dit is ook weer niet triviaal vanwege de volgende zaken:

  • samenstellen met huisnummer+huisletter+toevoeging (dit is te doen)
  • styling met halo-effect (dit is ook te doen)
  • hoe ga je om met overlappen van huisnummers van verschillende panden als je wat verder bent uitgezoomd? (dit is ook nog wel enigszins acceptabel te doen)
  • hoe ga je om met overlappen van huisnummers in een flat (samengestelde reeks maken?) (dit is een zeer lastige)

Is dit niet iets wat PDOK zou kunnen aanbieden zodat iedereen hier gebruik van kan maken en de B.V. Nederland efficient vooruit helpt?

1 like

Vind je een aparte laag wenselijk?

Ik zou het fijn vinden als alle bronnen die huisnummers bevatten, deze laten zien op bepaalde zoomniveau’s. Nu heeft alleen de OpenTopo achtergrondkaart huisnummers, maar die bron is niet beschikbaar in de Mercator projectie dacht ik.

Is misschien de BGT nummeraanduiding (bij panden) een alternatief? Deze bevat ook huisnummerreeksen. Of gaat dat niet omdat het een vereiste dat de BAG gebruikt moet worden of dat de BGT niet actueel is? Het laatste argument gaat m.i. niet op wanneer een gemeente (of andere bronhouder) de klant is. Dat is (in theorie) een kwestie dat intern snel opgelost zou kunnen worden.

Ik vind de OpenTop kaart prachtig maar ik weet niet of onze gebruikers dit ook vinden in alle gevallen. Het is wel wat druk t.o.v. BRT achtergrondkaart. Die laatste ook standaard uitbreiden met huisnummers lijkt me te druk. Maar goed, ik ben geen eindgebruiker.

Voor de viewer in onze software gebruiken we de BRT. Ik zou het zelf erg op prijs stellen als hier huisnummers getoond worden zodra je een halve straat beeldvullend in beeld hebt.

Je oorspronkelijke vraag om een aparte layer te maken kan ook, maar dan moet je die zelf combineren en aan/uitzetten bij de verschillende zoomniveau’s.

Ik zet de wens door naar de opdrachtgever(s) van de services :+1:

Top!

Ik lees in de chat de wens voor het weergeven van huisnummers in de BRT-Achtergrondkaart vanaf een bepaald zoomniveau. Voor de BRT-Achtergrondkaart zou dit dan op zoomniveau 14 getoond moeten worden. Er is op dat zoomniveau een ander product waarin de huisnummers al getoond worden, namelijk de BGT-Achtergrondkaart.
Het Kadaster gaat deze wens daarom niet oppakken in de BRT-Achtergrondkaart, mede omdat deze huisnummers niet voorkomen in de gegevens van Basisregistratie Topografie.

Dat zou heel erg jammer zijn als het Kadaster deze wens niet oppakt!
De BGT achtergrondkaart is een andere kaart die onacceptabel traag is, ongeveer 3/5x langzamer dan de BRT achtergrondkaart. Zie ook de PDOK viewer. De PDOK monitor tijden op http://stats.pingdom.com/v3zazpflx3jc/4881836 kloppen niet, wat betreft BRT achtergrondkaart zijn ze veel sneller. Ik dacht trouwens dat in de BRT achtergrondkaart meerdere bronnen worden gebruikt dus waarom zou BGT huisnummers daar niet 1 van kunnen zijn?

@Jeroen_PDOK Kun jij hier ook op reageren?

1 like

Ook is de BGT kaart niet in alle zoomniveaus zichtbaar. Ontwikkelaars zouden in hun viewer dan naar een andere kaart moeten switchen zodra een bepaald zoomniveau is bereikt.

@rli er is contact met de basisregistraties n.a.v. de wens (reactie van en/of in overleg volgt).

@rli Misschien niet optimaal, de bebouwing is anders in de BGT, maar je zou de nummeraanduiding van de Kadastrale Kaart v4 over de BRT achtergrond heen kunnen te projecteren.

Mocht je op zoek zijn naar een achtergrondkaart waar de genoemde bronnen in worden gecombineerd, en waar huisnummers in verwerkt zitten, voel je vrij om een blik te werpen op onze topografische kaart: https://www.arcgis.com/home/webmap/viewer.html?webmap=7aea6fa913a94176a1074edb40690318. Mocht je die in een andere applicatie willen opnemen dan ArcGIS / Esri-technologie dan kun je mij altijd benaderen om de mogelijkheden te verkennen. Die zijn er namelijk. De kaart is er ook in vector variant (vector tiles), en in alternatieve visualisaties (licht- en donkergrijs).

Tja, misschien is Google Maps dan ook wel weer een optie.

Ik vind het persoonlijk niet chique om hier reclame te maken voor je eigen product.

Het is niet verboden om een eigen relevant product te noemen, vooral ook omdat er geen alternatief is vanuit PDOK.
Je noemt overigens zelf ook een commercieel product, namelijk Google Maps :wink:

Het kwam bij mij persoonlijk ook niet over als reclame maar als een mogelijke oplossing voor een behoefte

Beste Jeroen,

Ik heb in deze zin gelezen dat de mogelijkheden “commercieel/betaald” zijn maar misschien is mijn aanname niet correct:
“Mocht je die in een andere applicatie willen opnemen dan ArcGIS / Esri-technologie dan kun je mij altijd benaderen om de mogelijkheden te verkennen. Die zijn er namelijk.”
Als dit geen commerciele zin is dan weet ik het niet meer.

En ja ik noemde GM maar ik ben juist wel fan van vrij publiek toegankelijke services van PDOK. Daarom is het ook zo jammer dat bij PDOK intenties zijn om zaken betaald te maken. Dat zou erg jammer zijn voor de B.V. Nederland en productiviteitsverlies betekenen doordat ook andere leveranciers hetzelfde gaan aanbieden.

Ron

@rli ik heb het niet eerder met jou over intenties omtrent wel/niet betalen gehad en ik zat ook niet in de discussie omtrent GM dus het lijkt me niet dat dit aan mij gericht moet zijn (maar met de mensen die je over die twee onderwerpen hebt gesproken).

Verder reageerde @Anton en ik beide vanuit onze moderator rol op wel/niet reclame (ook voorgelegd aan overige moderators).

Google Maps is eveneens commercieel, om die data te gebruiken in eigen viewers of bij een bepaalde hoeveelheid views zul je moeten betalen.

Dat PDOK kosteloos data levert wil niet zeggen dat er geen commerciële initiatieven daar omheen mogen ontstaan. Ik ontwikkel ook commerciële software dat PDOK data converteert naar AutoCAD in NLCS. De gebruiker betaalt niet voor de PDOK data maar wel voor onze inspanningen om die software te ontwikkelen, het levert de gebruiker erg veel gemak namelijk. Als dat niet zou mogen, dan zou elke gebruiker zelf moeten uitzoeken hoe hij de data wil omzetten naar een bruikbaar formaat of afhankelijk zijn van een hobbyist die daar graag kosteloos duizenden uren tijd in wil steken.

En het prettige is dat je als gebruiker geen gebruik hoeft te maken van betaalde oplossingen, maar dan zul je zelf wat tijd moeten besteden om een eindresultaat te bereiken.

Het lijkt me beter om dit topic vanaf hier weer verder te benutten voor de oorspronkelijke vraag, namelijk om huisnummers te kunnen tonen op de kaart. Wil je over het toestaan/verbieden van commerciële initiatieven hebben, dan kun je daar het beste een nieuw topic voor starten :slight_smile:

1 like