Huisnummers gebruikersvriendelijk tonen

Je begrijpt me helaas totaal verkeerd of ik heb me niet goed uitgedrukt (dat laatste zal wel het geval zijn).

Mij gaat het om een breed gedragen wens waar iedere gebruiker van een geo viewer mee te maken krijgt: wat gebruik ik als ondergrond/referentie/orientatiekaart. Daar is de PDOK BRT achtergrondkaart heel geschikt en snel genoeg voor. Ik zou zeker niet Google Maps willen promoten, dat moeten we niet willen.
Verschillende klanten geven aan dat ze er graag huisnummers op willen zien (op subtiele wijze) bij een bepaalde schaal.
Of de uitbreiding met huisnummers breed gedragen wordt is een vraag voor dit forum.
Als dat niet zo is dan kan ik ermee leven dat die er niet bijkomen en dat hiervoor commerciele initiatieven zijn.
Maar als het wel breed gedragen wordt dan is het toch niet verkeerd om te vragen of PDOK dat implementeert?

Het is een uitstekende vraag en ik hoop dat de data eigenaar deze wens inwilligt. Daar zal iedereen plezier van hebben.

@rli wat mij betreft ook een prima vraag, met de feedback van jullie en anderen zijn we zeker geholpen. Vooral blijven sturen! :slight_smile:

Voor de BRT-Achtergrondkaart wordt Ă©Ă©n bron gebruikt en dat is TOP10NL. In TOP10NL zijn geen huisnummers aanwezig, dus ze kunnen niet in de BRT-Achtergrondkaart worden getoond.
Een ander product dat past bij de genoemde wens is de OpenTopo Achtergrondkaart. In dit product wordt de actuele BRT-gegevens gebruikt, inclusief de panden en huisnummers uit de BAG vanaf een bepaald zoomniveau. Ook worden extra aanvullende bronnen gebruikt.

De opentopokaart kan ik niet gebruiken in mijn viewer.

De opentopoachtergrondkaart vind ik een hele mooie en ook snelle kaart.
Echter is te druk en kleurrijk om te gebruiken in combinatie met andere thema’s.
Er is zeker een behoefte om de (grijze) BRT achtergrondkaart te verrijken met huisnummers.
Als het kan voor de opentopo kaart waarom niet voor BRT achtergrondkaart?
Op dezelfde subtiele (grijzere) wijze als bij opentopoachtergrondkaart.

Je doet een hoop gemeentes er een plezier mee.

1 like

Dan mag ik hier toch even https://map5.nl noemen (en kijken of dit door de moderatie heenkomt):

  • OpenTopo en OpenSimpleTopo in RD en Web Mercator link
  • grijskaarten: OpenTopo en OpenSimpleTopo
  • of BRT-BGT (uit PDOK) gecombineerd met op zoom level 14 huisnummers: link

Ja commercieel, maar dat is denk ik meerwaarde/verrijking die “de markt” aan de Open Data van PDOK (en OSM) geeft.
En
 is hier zelfs de kaartdata open: dwz de Open(Simple)Topo kaartbladen (GeoTIFF) met dank aan @jwva kunnen allemaal bij NLExtract gratis gedownload worden. Dus is “equal-level-playing-field”. Ieder kan dus een tile-server in willekeurig welk grid-schema of projectie opzetten
en desnoods gratis aanbieden. Dan zal je al snel merken dat daar toch e.e.a. bij komt kijken.

“Wat je op de kaart wilt zien” is een oneindig spectrum. De volgende wil perceelgrenzen, of “bomen weg” uit BGTkaart (meegemaakt). Kunnen Vector Tiles in toekomst oplossing bieden (client-side styling en dus selection)?

Het doel van deze kaart is een basis orientatiekaart.
Dat is geen oneindig spectrum en daar horen zeker geen perceelgrenzen en bomen bij.
Huisnummers voor orientatie zijn daarentegen heel handig.
Je kunt er van alles bijhalen om af te leiden (;-)) maar het is heel eenvoudig, een goede gratis basis orientatiekaart scheelt de BV Nederland een hoop kosten.

Mooie combi-kaart!
Wat ik echter raar vind is dat de schaduw aan de zuid-zuidoost zijde van de objecten geprojecteerd is.
Nou heb ik vernomen dat de zon in het noordelijk halfrond de laatste tijd in het oosten boven de horizon verschijnt, dan in het zuiden het hoogste punt van het etmaal bereikt om vervolgens in het westen onder te gaan.
Dat impliceert dat schaduw voornamelijk aan de noordzijde van objecten te vinden is in Nederland. Afhankelijk welk jaargetijde en tijd van de dag je voor de projectie kiest, zou dat dus ook niet in enige mate zo in een kaart moeten zijn?

On-topic:niet alleen huisnummers maar ook straatnamen zouden wat mij betreft gebruiksvriendelijk(er) getoond mogen worden. Zoals in de Esri kaart bijvoorbeeld. Hopelijk berbetert dat zodra het NWB op vlieghoogte is.

Schaduw in het zuidoosten is gebruikelijk in kartografische producten omdat dit visueel een betere 3D perceptie geeft. Om dat te testen kun je een kaart van een berglandschap met dergelijke schaduwering eens op z’n kop houden. Voor de meeste mensen lijken de bergen dan dalen te worden en de dalen bergen. Vandaar deze vreemde conventie.

1 like

Jochem heeft gelijk: het zit hardwired in het menselijk brein dat licht van boven komt, en dus word hiervoor gekozen omdat dat kartografisch het beste beeld geeft in ons brein.

Dat lijkt er haast op alsof je pleit voor een per seizoen aangepaste schaduwering? Da’s voor een veel gebruikte webmap niet te doen, dan zou je tenminste 4 verschillende tilesets klaar moeten zetten afhankelijk van de datum waarop de kaart geraadpleegd word. EN dan heb ik het nog maar niet over de tijd van de dag


Dat gezegd hebbende: als je schaduw en licht studies wilt doen, er is zat software te verkrijgen die dat kan doen. Doet me denken aan de tijd dat ik voor een dergelijke softwaremaker op de helpdesk werkte, en we een vraag kregen over een datum van 4500 jaar geleden die niet correct door onze software afgehandeld werd, de zon werd op die dag niet op de juiste plek geplaatst. Bleek dat het ging om archeologen die de lichtinval op een gereconstrueerde steenkring aan het bestuderen waren


2 likes