Kadastralekaart verschil 3857 28992

Qgis:

Bij de wmts Kadastralekaart is op dit zoomniveau niks te zien 3857


Bij 28299 wel en kan je verder doorzoomen.


Waarom dit verschil in gebruik?

EDIT: Qgis geeft dus een // in de string (plaatje boven), waarom onderstaande gebeurde. Wat geen effect heeft op bovenstaande probleem.
Ik krijg bij deze url

https://service.pdok.nl//kadaster/kadastralekaart/wmts/v5_0?request=GetCapabilities&service=WMTS

afbeelding

Wilde gok: Omdat de projecties verschillende vergrotingen hebben en de ingestelde maximum schaal bij de ene projectie nog net wel zichtbaar is en bij de andere net niet meer?

Vergelijk ik de BGT wmts en de DKK wmts, dan hebben ze dezelfde matrixindeling.
We hadden een probleem bij BGT icoonvisualisatie, daar verspringt het rondje symbool naar specifiek symbool op een bepaald level, toen wij de applicatie Max zoom level opschroefde kregen we wel die lagen te zien. specifiek symbool, we zagen ook een effect bij BGT omtrekgericht, we kregen dunnere lijnen, dus die tiles werden uitgeleverd, en niet vanaf Max zoom level uitvergroot (pixelliger)
Maar toen hadden we bij DKK na zoom 22 geen data in de tiles, zodoende kwam ik tot de conclusie dat er wat is met 3857 op die levels. Qgis liet bij 28992 ze wel zien (bevestiging).

Je hebt gelijk. zoomlevel/matrix 23 en 24 voor WebMercatorQuad worden wel geadverteerd in de capabilities (sinds Icoonvisualisatie verschil uitlevering tiles :28992 :3857?) maar niet geserveerd. Ik ga even uitzoeken welke van de twee aangepast moet worden. Ik vermoed dat het uit de capabilities gaat. (En daarna zal QGIS wel overzoomen op 22 ipv 23 ophalen.)

Ik heb zoomlevel/matrix 23 en 24 nu eruit gehaald voor WebMercator. De styling voor DKK gaat maar tot 1:100 en die zoomlevels zitten daar onder (resp ~1:66 en ~1:33).

Zie dat de GetCapabilities is aangepast.
Net in Qgis bekeken.
Bij 3857
level
Qgis scale 1:129 Bij projectie Qgis veld 3857
afbeelding

Qgis scale 1:65 geen overzoom
afbeelding
Terwijl de BGT wel doorzoomt.

Of zou er nog iets in de Qgis cache staan betreffende GetCapabilities?

De 28992, daar zie ik in Qgis ook geen overzoom.
Dat maakt bovenstaand constatering niet correct.

Edit:
Zou het kunnen dat meerdere lagen bij zowel 28992 en 3857 geen tiles worden uitgeleverd?

Kadastrale lijn en BGT omtrekgericht
afbeelding
BGT omtrekgericht en later overzoom


Bj paaltje schaduw

Twee lagen worden vaak over elkaar heen gebruikt, zou mooi zijn als de zwarte lijnen van kadastrale kaart een andere kleur hebben.

Voor wat dit waard is. Ik werk zelf veel met tiles in beide projecties, zowel vanaf server als client-kant, hoewel niet veel met QGIS, waar ik geen diepgaande kennis van heb, dus hier meer algemeenheden:

  • de zoom-levels in de ‘Capabilities’ tile matrices hierboven komen niet geheel overeen, 28992 t/m 16, 3857 t/m 22. Bij standaard scale-ranges is er meestal 5 verschil: dus 28992 zoom 13 komt overeen met 3857 zoom 18 etc. Dus 28992-16 met 3857-21, ik probeer deze althans synchroon te houden.
  • wat in ‘Capabilities’ geadverteerd wordt, hoeft niet te rijmen met “werkelijkheid” i.e. GetMap:
    • in PDOK kan misschien (zoom-range) geadverteerd maar niet geserveerd worden (Capabilities staat dacht ik apart, als statische file)
    • binnen een tilecache kan “overzoomed” worden: m.n. met bijv MapProxy kun je bijv t/m level N in tilecache opslaan en toch N+M via interne on-the-fly overzooming serveren (ipv naar bron gaan).
  • in clients bijv OpenLayers kun je serverResolutions per laag instellen. M.n. voor bijv matrices t/m 28992-z13 kun je binnen client toch overzoomen zonder netwerkverkeer. In QGIS kan vast ook wel zoiets, wel goed om na te gaan.

Al met al denk ik nu dat zoomlevels in tilematrix eigenlijk niets zeggen. Je zou eigenlijk een extra metadata parameter moeten hebben die aangeeft per matrix level of het zoomlevel “native” of “overzoom” is. Overzoom kan overigens ook vanuit bron: bijv GeoTIFF met natuurlijke resolutie: je kunt wel naar deze bron gaan maar ga je toch overzoomen.

Bedankt voor het delen van jouw ervaring. Het geeft meer inzicht.
Veranderde ‘Capabilities’ had niet dat gewenste effect. na een paar uur,
Pas na een dag in JOSM, overzoom op het moment dat je een getTile aanvraagt, dit op een andere locatie.

Ik vroeg me dus nu ook af of er iets veranderd is bij de uitlevering na een aanvraag, Dat tile lagen 23 en 24 niet meer beschikbaar zijn/bestaan.