Kunnen de PDOK OWS/FME configuraties niet openbaar worden gemaakt?

Zie subject: maar naar aanleiding van deze vraag:

en ik heb ook zelf wel eens (bijvoorbeeld bij de ondergrondkaart) gewild dat de sld gewoon beschikbaar was, zodat je met de WFS OOK dezelfde kaart kan maken voor een klein gebied in bv QGIS.

SLD is natuurlijk een mooi formaat voor die services die gebruik maken van Geoserver, ik weet niet of Minnesota Mapserver ook sld kan uitspugen?

Hoe die sld dan beschikbaar gemaakt zou moeten worden weet ik zo gauw niet, iemand een idee?
Het zou natuurlijk via een custom request kunnen ( getSld :slight_smile: ), maar het zou ook een download kunnen zijn in het Nationaal GeoRegister

1 like

Hi,

Heb je voldoende aan de styles per layer? Dan kan dit gewoon met een WMS getcapabilities van Mapserver:

OK, now that we know that our server can produce a valid XML GetCapabilities response we should test the GetMap request. MapServer only checks for a few of the required GetMap parameters, so both of the minimum MapServer parameters and a valid GetMap request will be explained below.

The following is a list of the required GetMap parameters according to the WMS spec:

VERSION=version: Request version

REQUEST=GetMap: Request name

LAYERS=layer_list: Comma-separated list of one or more map layers. Optional if SLD parameter is present.

STYLES=style_list: Comma-separated list of one rendering style per requested layer. Optional if SLD parameter is present. Set “STYLES=” with an empty value to use default style(s). Named styles are also supported and are controlled by CLASS GROUP names in the mapfile.

SRS=namespace:identifier: Spatial Reference System.

BBOX=minx,miny,maxx,maxy: Bounding box corners (lower left, upper right) in SRS units.

WIDTH=output_width: Width in pixels of map picture.

HEIGHT=output_height: Height in pixels of map picture.

FORMAT=output_format: Output format of map.

Tevens vind ik op de site van Forum standaardisatie een besluit wat aangeeft dat SLD te beperkt is om op te laten nemen:

Toelichting bij opname
November 2016 is besloten om SLD van de aanbevolen lijst te verwijderen omdat SLD is een optionele standaard die alleen werkt tezamen met WMS en WFS en het werkt niet voor andere geo-standaarden. Het is daarmee een te kleine en specifieke standaard. Verder is de huidige versie deprecated (op dit moment is er versie 1.1.0). Ook dekt SLD niet alle visualisatie, de standaard SE hoort hier ook bij. Net zoals de standaarden WMS en WFS staat SE niet op de lijst. Alleen SLD op de lijst hebben staan is niet consistent en geeft verwarring.

Datum van besluit
2009-08-20

Jammer, gemiste kans!

Wetende dat PDOK wordt ontsloten met FOSS welke dus door iedereen ook gedraaid kan worden vind ik het vreemd dat de configuraties dan niet worden gedeeld. En of dat nou standaarden zijn maakt me niet zo uit. Lees in mijn vraag anders “configuraties”, dwz de sld’s voor Geoserver en de Mapfiles voor Mapserver, de FME-workbenches (voor de top10 generalisatie) en van mij part de mxd’s van ArcGisServer als een service daaree wordt ontsloten.

Er zijn intussen genoeg oplossingen om de een in de ander om te laten zetten. Dus het argument “dat is een optionele/niet door iedereen geaccepteerde standaard” vind ik een KUL argument, sorry om dat dat zeggen.

En zoals gezegd: het gaat hier niet om op een standaard manier ter beschikking stellen van informatie, het gaat hier ook om het terbeschikking stellen van manieren om iets met die informatie te doen ( https://publiccode.eu/ )

ik zal het subject aanpassen.

2 likes

Ik wilde nog even vermelden dat we geen gebruik meer maken van FME (behalve het verwerken van de WOZ).

Ik denk dat Richard de Autogen-workbenches bedoelt :wink:

Ik vind dit een interessante vraag van @rduivenvoorde. Is hier wel eens over nagedacht?

Zeker een interessante vraag! Hier wordt over nagedacht, ook omdat dit in onze huidige architectuur op termijn makkelijk moet gaan worden. Echter zullen we dan iets meer dan alleen de config files en SLD’s aanbieden denk ik. Deze matchen vaak op interne achterliggende componenten dus als we dit goed willen doen moeten we het zo aanbieden dat het één op één (makkelijk) over te nemen is. Daarnaast moeten we de eigenaren/aanbieders natuurlijk ook hierin meenemen dus ik kan nu nog geen concreet antwoord geven. Wordt vervolgd :slight_smile:

1 like