Leaflet Geosearch implementatie

Ik wil de locatieserver gebruiken om een zoekbox te tonen op mijn Leaflet kaart om plaatsnamen te zoeken en daar naar toe te gaan.

Ik heb begrepen dat de query er als volgt uit kan zien:
https://geodata.nationaalgeoregister.nl/locatieserver/v3/free?fq=type:woonplaats&fl=weergavenaam,centroide_ll,centroide_rd,type&q=hoogev*

Nu wil ik geen Javascript frameworks gebruiken als Angular, React oid. alleen vanilla js. De reden is dat de kaart later in een ASP.NET MVC applicatie wordt geintergreerd.

Nu heb ik al een Leaflet component gevonden die custom providers toestaat:

Voordat ik me hier verder in ga verdiepen, wil ik graag weten of iemand dit component al gebruikt icm de LocatieServer en of er misschien een ander component is die beter werkt?

Alvast bedankt.

Hoi, ik heb hier een voorbeeld van het gebruik van de locatieserver met webcomponents, weliswaar met OpenLayers. Je kan hier het resultaat bewonderen. Maar wellicht geeft het een idee hoe e.e.a. te implementeren met Leaflet. Heb dit gedaan op basis van het voorbeeld in ol documentatie.

Overigens moet ik die webcomponents oplossing nog overzetten naar het pdok-js-map-examples repo.

Bedankt Anton, ik had je repo al gevonden.
Sterker nog. Jouw leaflet voorbeeld is de basis van mijn kaart :wink:

Ik had ook al naar je OL voorbeeld gekeken. Ik denk dat de custom provide voor Leaflet Geosearch dan net wat eenvoudiger is.

1 like

Goed om te weten. Een custom provider voor Leaflet GeoSearch lijkt me indd een voor de hand liggende oplossing. Ben je in de gelegenheid de code te delen van je Leaflet implementatie icm GeoSearch? Zo ja dan voeg ik je voorbeeld graag toe aan het pdok-js-exmaples repo.

Ga ik doen, als ik het klaar heb.
Ik gebruik nu nog even de OSM provider. Het is nl. nog een POC :wink:

Andere vraag. Kan Leaflet ook GeoJSON van een REST API tonen.
Ik ben aan het zoeken, maar kan geen voorbeelden vinden.
Ik weet dat het in OL kan, misschien moet ik toch daarheen overstappen ;(

1 like

Zelf geen ervaring mee, maar in deze tutorial lijkt het omgaan met GeoJSON niet heel lastig:
https://leafletjs.com/examples/geojson/

1 like

GeoJSON tonen met Leaflet kan zeker. Ik heb het Leaflet voorbeeld uitgebreid met een GeoJSON laag (uit een PDOK WFS): zie PDOK Leaflet TMS EPSG:28992 Demo.

1 like

Bedankt @antonbakker en @RobinTopper voor de voorbeelden.
Ik zat veel te ingewikkeld te denken, met het sturen van bbox en zo.
Maar mijn GeoJSON is niet zo groot, die kan prima in het begin opgehaald worden.
Ik zal jullie voorbeelden gebruiken en implementeren.