Legenda BGT-kaartlagen in de WMTS

Zijn er legenda’s beschikbaar voor de verschillende varianten van de BGT die door het PDOK worden aangeboden?

@Ynte we hebben bij PDOK een PNG met “alles” daarin waarnaar we verwijzen in de PDOK Viewer (zie onderstaande printscreen). Indien gewenst kan ik we de PNG wel delen.

@Jeroen_PDOK Graag!

Is er ook een legenda png van BGT symbolenv2 om naar te verlinken?

Waarom staat de url van de legenda van deze en andere kaartlagen niet gewoon vermeld in de xml van GetCapabilities?

1 like

Ook wij zijn op zoek naar de BGT legenda. Het lijkt er op dat de legenda verdwenen is met het uitfaseren van de oude PDOK viewer. Ik zie hem niet in de nieuwe viewer verschijnen.

Een legenda met de BGT symbolenlaag is zeker ook welkom!

Momenteel zit dit niet in onze BGT WMTS services. Eerder bij de BGT hebben we dit in de PDOK Viewer opgenomen (in de applicatie) maar dat is niet echt wenselijk. Ik zal de wens op het in de WMTS services op te nemen (en te communiceren in de GetCapabilities) op de backlog zetten ter onderzoek.

1 like

Het ontbreken van een link naar de legenda in GetCapabilities doet zich niet alleen voor bij de BGT, maar bij nog wel meer kaartlagen in PDOK, bijvoorbeeld de WMTS voor BRT-raster (in de WMS staat wel een link naar de legenda).

Klopt @Jochem, de overige kaartlagen nemen we ook mee in het onderzoek :+1:

1 like

@Jeroen_PDOK, ik ben benieuwd naar de status van dit onderzoek. Met name ben ik geïnteresseerd in de legenda van de “bgtsymbolenv2” laag. Is deze momenteel al ergens te vinden?

2 likes

@Lout nee dat is er nog niet. We hebben de afgelopen periode onderzoek naar gedaan of en hoe het in de WMTS op te nemen is en daar zien we mogelijkheden maar betreft wel dataset specifieke werkzaamheden (in samenwerking met de BGT) dus we hebben dit voorgelegd bij de BGT als opdrachtgever.

1 like

We zouden eerst ook al geholpen zijn als er links naar de legenda PNG’s van BRT en BGT beschikbaar gesteld worden (ter gebruik binnen het Rijksvastgoedbedrijf).
Is dat eventueel ter overbrugging op korte termijn mogelijk?

1 like

@Rinke helaas hebben we geen legenda van de BGT meer. De legenda is jaren geleden eenmalig gemaakt en kende geen onderhoud en was niet up to date. Om die reden hebben we de wens om een legenda te maken en via PDOK uit te leveren neergelegd bij de BGT.

Voor wat betreft de BRT, bedoel je de BRT-Achtergrondkaart? We hebben namelijk ook TOPNL services die wel een legenda hebben.

Ja ik bedoel inderdaad de BRT-Achtergrondkaart

@Rinke daar geldt hetzelfde voor, d.w.z. dat we de wens om een legenda te leveren hebben neergelegd bij de opdrachtgever (in dit geval de BRT).

@Rinke (en anderen), de wens om een legenda bij de BRT-Achtergrondkaart mee te leveren wordt door de BRT opgepakt en als alles meezit wordt dit met de huidige vernieuwingen meegenomen (Test-URL BRT Achtergrondkaart - #14 door EfekE - BRT - Geoforum).

1 like

De nieuwe BRT-Achtergrondkaart is nu beschikbaar met een legenda (zie ook BRT-Achtergrondkaart nu transparant - BRT - Geoforum). Je kunt de legenda aanroepen in de service, zie capabilities (https://service.pdok.nl/brt/achtergrondkaart/wmts/v2_0/WMTSCapabilities.xml) en dan de legendURL, bijvoorbeeld voor de standaard versie:

5 likes

Hele fijne toevoeging!

1 like

Hartelijk dank.
Het eerste wat me opvalt is dat de bovenaan “Legenda” staat. Dat zou wat mij betreft achterwege mogen blijven.
Als deze legenda opgenomen wordt in een legenda van meerdere lagen, dan is het m.i. niet gebruikelijk om het woord legenda bij elke laag weer te herhalen.

1 like

@Rinke ik zal het doorgeven