Als je tot voor kort in de locatieserver de details van een straat- of wegnaam ophaalde, kreeg je als geometrie een lijn terug, een enigszins vereenvoudigde versie van het NWB leek dat te zijn (zie dit draadje: Koppeling BAG openbare ruimte id met NWB wegvak - Datasets - Geoforum). Sinds kort is dat niet meer zo, en krijg je een punt terug dat het zwaartepunt van de lijn lijkt te zijn. Wat, bij langere en vooral bochtige straten ergens totaal verkeerd kan komen te liggen.
Waarom is dat gedaan? Of moet ik een nieuwe parameter aan het request toevoegen of zo? Want nu is het voor het tonen van zoekresultaten nogal waardeloos als je 't mij vraagt. Bij een korte rechte straat zal het punt wel in de straat vallen, maar in landelijk gebied klopt er regelmatig niks meer van.
Hier een voorbeeldje: https://geodata.nationaalgeoregister.nl/locatieserver/v3/lookup?fl=id,identificatie,type,weergavenaam,geometrie_rd&id=weg-4da51798e04f1545735f8b8c0faf3f8e
Dit is het request wat ik doe, en dat gaf vroeger altijd een versimpelde lijn terugm, ideaal om als highlight te gebruiken op de kaart.