Locatieserver: Waarom worden wegen niet meer als lijn terug gegeven?

Als je tot voor kort in de locatieserver de details van een straat- of wegnaam ophaalde, kreeg je als geometrie een lijn terug, een enigszins vereenvoudigde versie van het NWB leek dat te zijn (zie dit draadje: Koppeling BAG openbare ruimte id met NWB wegvak - Datasets - Geoforum). Sinds kort is dat niet meer zo, en krijg je een punt terug dat het zwaartepunt van de lijn lijkt te zijn. Wat, bij langere en vooral bochtige straten ergens totaal verkeerd kan komen te liggen.

Waarom is dat gedaan? Of moet ik een nieuwe parameter aan het request toevoegen of zo? Want nu is het voor het tonen van zoekresultaten nogal waardeloos als je 't mij vraagt. Bij een korte rechte straat zal het punt wel in de straat vallen, maar in landelijk gebied klopt er regelmatig niks meer van.

Hier een voorbeeldje: https://geodata.nationaalgeoregister.nl/locatieserver/v3/lookup?fl=id,identificatie,type,weergavenaam,geometrie_rd&id=weg-4da51798e04f1545735f8b8c0faf3f8e

Dit is het request wat ik doe, en dat gaf vroeger altijd een versimpelde lijn terugm, ideaal om als highlight te gebruiken op de kaart.

1 like

Beste @sbjager,

Bedankt voor het melden, we zijn er naar aan het kijken.

1 like

Oh mooi, dankjewel. Ik heb hier nog een heel mooi voorbeeld waar het behoorlijk mis gaat:
https://geodata.nationaalgeoregister.nl/locatieserver/v3/lookup?fl=id,identificatie,type,weergavenaam,geometrie_rd&id=weg-cc084fbc2593c0892f77f83d3fc017e6

DIt is de Herengracht in Amsterdam. Het punt dat je terug krijgt ligt vlak bij adres Keizerrijk 72 Amsterdam, dat is een hele gracht verder naar 't centrum: redelijk verwarrend als je dat op de kaart toont en een beetje inzoomt (als je te ver inzoomt zie je de hele Herengracht niet eens).

Bedankt voor het voorbeeld. We weten inmiddels wat het probleem is, maar moeten wachten op een nieuwe levering om dit definitief op te lossen. Zodra dit is gedaan laat ik je dat weten.

2 likes

@sbjager De geometrie van de wegen in de locatieserver is weer hersteld. Het issue werd veroorzaakt door een fout in de laatste levering. Bedankt voor het melden en excuses voor het ongemak.

2 likes

Wow! Dat is snel, mooi!

EN ik zie inderdaad weer de lijntjes terug op de kaart, heel mooi, dank jullie wel voor de hele snelle reactie :slight_smile:

1 like

Nog even ook een technische verklaring waarom de lijnen in punten veranderde.

Vanwege de fout in de laatste levering, konden we niet goed lijn geometrie aan weg objecten koppellen.
Als fallback is de oplossing dat voor elk weg object zonder lijn geometrie, vinden we alle adressen aan die weg en nemen daar het zwaarte punt van al die adressen om te proberen het centrale punt van de weg te vinden op zijn minst.

En dit zorgt helaas ook voor wegen met grote of veel bochten dat dat punt inderdaad op vreemde plekken kan landen.

Ah. Dat verklaart veel. Het is ook riskant, want ik ken gevallen waar een vbo op 500 meter van een weg af ligt, terwijl de buren op 25 meter van de weg af liggen. Dus afgezien van de bochtigheid van de weg, zorgt dat ook voor erg veel vertekening vrees ik.
Natuurlijk zijn dit uitzonderingsgevallen, veelal in het buitengebied, maar misschien is een ander algoritme beter? Een vorm van interpolatie of zoiets, waaruit ook een lijnvorm ontstaat? Of is dat te gecompliceerd voor een fallback-methode?

Omdat de data van locatieserver elke nacht volledig ververst wordt zijn dermate complexe berekeningen iets wat er niet aan toe willen voegen, omdat we anders makkelijk achter gaan lopen door lange verwerkingstijd.

Verder was deze fallback lange tijd de geometrie oplossing voor wegen, totdat we een aantal jaar geleden de weg data verrijkt hebben met de nwbwegen, waardoor we nu wel lijn geometrieen kunnen teruggeven.
En we gebruiken deze fallback nu nog voor wegen die we niet in de nwb kunnen terug vinden (of als er dus iets fout zit in een levering waardoor deze verrijking stuk gaat)

Helder! En ja, een punt als fallback is natuurlijk prima, je komt nog steeds in de buurt :wink:

Pleit des te meer voor het opnemen van een geometrie bij een BAG Openbare Ruimte, als je 't mij vraagt. En dat zou je dan door middel van LOD’s zelfs als vlak, lijn en punt kunnen doen, zodat de afnemer kan kiezen al naar gelang de informatie behoefte. Helaas zelfs in BAG 2.0 nog niet gebeurd…

Klopt het dat bovenstaand probleem zich weer voordoet bij de locatieserver? Ik krijg geen lijn terug, maar een middelpunt.

Heeft u er een specifiek voorbeeld van?
want er is geen recente update geweest en mijn testen geven lijnen terug

wat het ook kan zijn, is dat u een weg heeft die wel in de BAG bestaat maar die wij niet aan NWB weg hebben kunnen matchen.
In dat geval zal namelijk de fallback gebruikt worden waar er een punt wordt teruggegeven.

https://geodata.nationaalgeoregister.nl/locatieserver/v3/lookup?fl=id,identificatie,type,weergavenaam,geometrie_rd&id=weg-463b30a346a1ccfa81a5871b61761a12

Beste @rwal

na onderzoek is dit dus inderdaad omdat wij de bag openebareruimte niet kunnen matchen met een nwbwegen straat, dus wordt er als fallback het zwaartepunt van de adressen gebruikt en krijg je inderdaad een punt

dit lijkt te komen omdat er niet in alle aangeleverde data de gemeentelijke herindenlingen correct zijn doorgevoerd
en hierdoor kunnen wij dus geen enkele straat in de gemeente Het Hogeland matchen
wij gaan bij de bronhouders vragen of zij hun data kunnen aanpassen zodat wij dit kunnen oplossen

Ok, dank.
Geldt volgens mij ook voor de gemeente Westerkwartier

Hmmmm. Ik denk dat het een andere oorzaak heeft. Het Hogeland bestaat sinds 01-01-2019:
https://standaarden.overheid.nl/owms/terms/Het_Hogeland
Lijkt me vreemd dat een herindeling van 2018 nu nog effect zou hebben op aangeleverde data.
Hoewel: Westerkwartier heeft inderdaad hetzelfde probleem, en is ook van 01-01-2019. Da’s wel erg toevallig.
Aan de andere kant: De grens van Het Hogeland (met Schiermonnikoog) is in mei vorig jaar bijgewerkt (als Waddeneiland was Schiermonnikoog Het Hogeland ‘ingewandeld’: Schiermonnikoog is na grenscorrectie weer helemaal Fries: 'Mooier kun je het niet bedenken' - Dagblad van het Noorden), en op Schier gaat het goed.
Ik vermoed dus dat er meer, of iets anders, aan de hand is dan alleen gemeentelijke herindelingen die aan dit probleem ten grondslag liggen.

Overigens wel interessant om te zien dat de Opentopo-kaart nog steeds de oude provinciegrens laat zien @jwva