Map5topo - nieuwe/frisse topografische kaart Nederland!

Leuk, wat reuring! @gisnederland : er ontbreekt nog in je rijtje: OpenGeoGroep OpenBasisKaart. Heb ik toevallig (nu ja) aan meegewerkt. Is ook alweer 10 jaar geleden. Het verbaast mij eerlijk gezegd, met al die NL Open Data, dat er niet meer initiatieven zijn…

Bijkomstige reden voor mij om deze topic te starten: net als de OpenBasisKaart, wordt map5topo een Open Source project, dus van de ETL tot de Styles/Rendering. Denk dat @raymondnijssen daaroverheen gelezen heeft. Dus: ieder kan straks (geduld) een eigen map5topo kaart maken (zie ook licentie-verhaal onder).

Denk dat er verwarring is rond “Open”. “Open” is niet hetzelfde als gratis. Waar het m.i. om gaat: is zowel de bron-data (OSM, BGT, …), de verwerking (ETL Software), alsook de Styles/Rendering en mogelijk zelfs de tiling Open van het product? Als er 1 of meer in die keten ontbreken is het product gesloten. Het is een “equal-level-playing-field”, ieder kan een kaart maken, waarbij map5.nl een “convenience” aanbiedt. Ik zie dat anders dan “een product pluggen”. Zelfde verhaal geotoko.nl: ieder kan NLExtract pakken en een basisregistratie converteren…

Poging tot vergelijking: als ik, zeg een, vogel-nestkast wil bouwen heb ik materialen, onderdelen, gereedschap en liefst handleiding nodig. Als een van deze elementen ontbreekt en ik daar ook geen toegang toe heb, is het niet “Open” (hopelijk snijdt dit hout). In die zin is geen van de andere aanbieders “Open”, maar dat geeft ook niet. Dan kunnen Google Maps, TomTom, Geodan Maps, Bing etc er ook bij. Maar ik wil niet tegen schenen schoppen, wel wat duidelijkheid scheppen. Laat iemand een leuke matrix maken, ook met welke datasets verwerkt zijn. Zoals @jwva zegt: meerdere aanbieders is goed, laat ieder eigen keuze maken. Iets dergelijks hadden we ooit voor WMS servers (GeoServer, MapServer, deegree etc): zelfs een “WMS-shootout” op FOSS4Gs, cowboyhoeden etc, maar zover wil ik niet gaan. Diversiteit is goed.

Daarnaast is er nog (data) licentie-verhaal: indien OpenStreetMap data (Licentie: ODBL) gebruikt wordt en “gemengd” wordt met andere data bijv BAG, BGT (CC-BY-4.0), dan moet de resulterende data, OF hoe deze tot stand komt (ETL, of zeg, QGIS-stijlen) ook weer aan ODBL voldoen, dus beschikbaar gemaakt. Zo begreep ik van Jochen Topf. Met de recente intentie van TomTom om OpenStreetMap te gaan gebruiken wordt dat interessant…Ander onderwerp (TT), met dank aan @Allroads (zie ook zijn topic).

1 like