Na editing binnen gemaakte laag objecten niet meer zichtbaar en geen bereik/no extend fout

Hoi allemaal,

Een bekende van mij heeft een laag gemaakt voor zijn werk.
Na wat editing werk was opeens een heel groot deel van de polygonen uit de laag verdwenen.
De objecten staan nog wel in de attribuuttabel en als je inzoomt zegt QGIS:

“Er kon geen bereik bepaald worden” of in het Engels: “No extend could be detirmend”

Ik heb al onlne gezocht alleen kon geen oplossing vinden die hielp.

Kan iemand mij aub uit de brand helpen!? Alvast bedankt!

Groeten,

Lars van Tol

1 like

Duplicaat van: Na bewerken object zijn de meeste objecten niet meer zichtbaar op de kaart ? Helaas heb ik ook geen oplossing.

1 like

Als polygonen niet meer zichtbaar worden in QGIS (en in jouw geval blijkbaar geen 1 polygon, vandaar de melding dat QGIS geen idee heeft waar op de wereld naar toe te zoomen…), dan kunnen de volgende problemen er zijn:

  • de index van de data is corrupt (vaak wordt er dan gewerkt met shapefiles). Wat is het dataformaat waar jullie het over hebben?

  • een ander probleem is wel eens dat door een edit de polygon ‘ongeldig’ wordt. Maar meestal wordt die dan wel gewoon getekend. Dat kun je evt met de geometrie-tools checken.

Ik zet in op een corrupte index, als het tenminste om een shape gaat. Dan zou ik de shx file weggooien (of apart zetten), en met QGIS een nieuwe aan laten maken.
Ook gewoon de dataset even ‘exporteren’ naar een nieuw bestand (zelfde OF ander formaat) helpt ook dan.

1 like