Navigeren/filteren op gemeente binnen volledig BAG bestand

Dag allen!

Vandaag heb ik het volledige BAG bestand gedownload via deze locatie en ik vroeg mij af of iemand mij kan vertellen welke XML bestandsnamen (PND, VBO) bij de gemeenten Delft, Zoetermeer, Den Haag en Rotterdam horen.

Mvg,

Michel

Michel,

Het is denk ik van belang de prodctdocumentatie te lezen, alsmede diverse draadjes op dit forum.
Deze dataset is namelijk niet zo gemakkelijk te gebruiken.

De dataset is in ieder geval niet opgedeeld langs gemeentegrenzen. De door jou gezochte info zal je middels een analyse uit de volledige dataset moeten extraheren.

Met vriendelijke groet, MArco

1 like

Helaas is deze dataset niet zo opgebouwd dat er één XML per gemeente is.

Wellicht kun je je nog aanmelden voor deze proef: Testers gezocht BAG Geopackage - BAG - Geoforum ik vermoed dat het datamodel van de Geopackage namelijk iets simpeler is (ik heb het zelf niet getest). De geopackage zou je vervolgens ruimtelijk kunnen bevragen.

Je zou de XML’s of de geopackage ook kunnen bevragen op basis van het BAG id van elk object (een pand of vbo is een object). Deze begint namelijk altijd met de CBS-code van de bronhouder (gemeentes). Die kun je hier vinden: Gemeentelijke indeling op 1 januari 2022

1 like

Een belangrijke nuancering op bovenstaand advies:

De gemeentecode is alleen opgenomen in de verschillende BAG-ID’s om ervoor te zorgen dat alle BAG-ID’s in heel Nederland uniek zijn. (Anders zouden verschillende gemeenten bij toeval dezelfde BAG-ID kunnen uitgeven).

Deze BAG-ID’s veranderen hierna nooit meer: de gemeentecode wijzigt dus niet als er een gemeentelijke herindeling of een grenscorrectie plaatsvindt.

De gemeentecode die is opgenomen in de BAG-ID’s, geeft alleen aan in welke gemeente het object lag op het moment dat het object ontstond; het zegt niets over de gemeente waarin het object op dit moment ligt.

Het afleiden van de gemeente op basis van de eerste vier karakters van het ID is dus geen waterdichte methode.

Zie bijvoorbeeld pand 0424100000042670. 0424 is de code van Muiden, maar de objecten liggen in de gemeente Weesp 0457.
https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/index.html#?searchQuery=0424100000042670

1 like

En nog een tip: Via BAG 2.0 Extract gebruiken? Download de bestanden hier - Kadaster.nl zakelijk kun je ook een abonnement afsluiten bij het Kadaster waarmee je maandelijks BAG extracten van gemeenten kunt downloaden.

Bedankt voor jullie antwoorden!

Uiteindelijk heb ik kunnen doen wat ik beoogde met behulp van een dataset van ESRI en door deze binnen QGIS te bewerken.

1 like