Nieuwe productieomgeving voor BGT-downloads

Op 2 juni 2020 gaat de BGT over op een vernieuwde productieomgeving voor de downloads.

De overgangsperiode duurt tot 1 oktober van dit jaar: de huidige download-omgeving en de beta (test) omgeving zullen dan ook vier maanden naast de nieuwe download-omgeving blijven staan. Daarna worden de oude leveringsmogelijkheden definitief gestopt.

Wat betekent dit voor u:

● Er zijn nieuwe download-URL’s:
– Voor de download-viewer: https://app.pdok.nl/lv/bgt/download-viewer/
– Voor de API: https://api.pdok.nl/lv/bgt/download/v1_0/ui/

● De vernieuwing biedt u meer mogelijkheden:
API’ s zijn veranderd. Vaste kaartbladen zijn vervangen door het downloaden van interessegebieden;
– Bij het downloaden van interessegebieden is selectie van gebied en features mogelijk;
– Downloads draaien op andere infrastructuur;
– Fouten en storingen m.b.t. trage downloads zijn verholpen;
– Unieke URL’s worden per download gecreëerd.

● Vanaf 1 oktober 2020 is de oude downloadomgeving definitief niet meer bereikbaar. PDOK verzoekt u dan ook om zo spoedig mogelijk over te schakelen naar de nieuwe, bovengenoemde download-URL’s.

3 likes

Een goede ontwikkeling! Maar de termijn waarop de oude mogelijkheid uit de lucht gehaald wordt, is wel erg kort. Realiseer je dat deze mogelijkheid in softwarepakketten is ingebouwd en dat die hierop aangepast moeten worden. En dan ook nog geïnstalleerd moeten worden. Bij veel organisaties is een nieuwe versie van een pakket installeren al een project op zich waarmee enkele maanden doorlooptijd gemoeid kunnen zijn. Soms worden updates van een pakket zelfs beperkt tot 1x per jaar.
Graag aandacht hiervoor.

2 likes

In de communicatie met het Kadaster heb ik gemerkt dat ze hier zeker aandacht voor hebben. Maar ik mis eigenlijk een roadmap of een wensplanning voor zulke wijzigingen.

Bij de Kadastrale kaart was ik een beetje overrompeld dat de bèta omgeving ineens live ging en de oude bron per direct zou stoppen. Dat is gelukkig uitgesteld met een half jaar. De bèta van de BGT heb ik toen gelijk maar opgepakt en onze software is nu klaar om uitgerold te worden. Mooi op tijd, maar inderdaad, ik weet zeker dat een deel van onze klanten over vier maanden nog niet heeft geüpdatet.

Het liefst zie ik als ontwikkelaar een tijdschema als er zo’n wijziging aan komt. Ook al wordt de datum telkens verschoven of aangepast, het geeft in ieder geval een indicatie wanneer en hoeveel tijd ik moet inplannen om het in de software aan te passen en wanneer we moeten beginnen met het informeren van onze klanten.

Inderdaad zou meer communicatie fijn zijn. Ik herinner me wat draadjes waarin herhaaldelijk is gevraagd naar de planning rond de BGT download mogelijkheden. Daar kwamen naar ik me herinner weinig concrete antwoorden op.

En nu is 2 juni aangekondigd dat er per 2 juni een nieuwe productieomgeving is. En nu verwachten de gebruikers van de BGT import plugin dat deze nieuwe omgeving ook daadwerkelijk gebruikt wordt.

Zo blijft er wel een heel klein tijdsvenster over om te implementeren. Temeer omdat ik niet elke dag op het geoforum kijk (schande !).

Ik doe een suggestie:
Stap 1: Zodra er besloten is dat de API die als beta is ter beschikking gesteld ook in productie wordt genomen, dit even laten weten, ook als er nog geen datum bekend is.
Stap 2: En dan zodra er een datum bekend is even laten weten wanneer dat is.

Voor aankondigingen bestaat er ook de attenderingsservice: Attenderingsservice - PDOK. Hiermee hoef je niet iedere dag op het Geoforum te kijken, maar wel je mailbox in de gaten houden.

In het algemeen ben ik het er ook mee eens dat zaken door PDOK te snel uitgefaseerd worden, zie bijv. de DKK v4 discussie die Anton noemde. Ik snap dat het heel lastig is om meerdere versies en oudere software voor langere tijd in de lucht te houden, maar de praktijk is helaas dat niet de hele wereld agile werkt.

1 like

We hebben de feedback (waarvoor dank!) verzameld, nemen we mee voor intern overleg.

1 like

Mooie ontwikkeling dat de API en Download service worden vernieuwd en naar productie gaan.

Is de oude front-end van de download-viewer nog beschikbaar? Zo ja, kan je de download-URL sturen?
Deze is namelijk niet meer te vinden via de websites.

Deze wil ik nu nog even gebruiken voor het inladen van BGT-data in onze applicatie. De nieuwe API download mogelijkheid zal nog getest worden.

Ik ben nu een aantal dagen de nieuwe download-service aan het “testen” (lees: gebruiken) en ik vind het prettig werken, omdat je kleinere gebieden kunt downloaden, maar ik heb toch nog een paar (mogelijke) verbeterpunten:

  • Het zou fijn zijn als het mogelijk zou zijn iets verder in te zoomen. Dit is handig voor een betere herkenning van de locatie

  • Is het mogelijk om standaard de laag BGT pastel als ondergrond te hebben. Hier is nu geen keuze in en aangezien je toch bezig bent de BGT te downloaden, is het misschien ook goed om deze te presenteren

  • Het tussentijds instellen van het downloaden van plaatsbepalingspunten is niet mogelijk. Dit dient vooraf aan het tekenen van het download-gebied te gebeuren. Als dit een keer vergeten wordt, dan zit er niets anders op dan opnieuw beginnen.

Ik vind het heel erg positief dat het nu mogelijk is om bepaalde objecten niet mee te nemen in de download. Scheelt erg veel tijd. Wat ook positief is, is uberhaupt de downloadsnelheid.

Al met al een zeer grote verbetering en mocht dit gewenst zijn, kan ik misschien nog meer tips voor het verbeteren van de service melden (mocht ik deze hebben uiteraard).

3 likes

Ik ben ook erg enthousiast over de nieuwe site.

Ik heb alleen een vraag over de predefined downloads.
Is het ook mogelijk om een predefined citygml te maken met nobpb én nohist?

Dat zou geweldig zijn.

jeroen

3 likes

Hartelijk dank voor jullie waardering en enthousiasme. Uiteraard horen wij heel graag wat jullie ervaringen zijn en met welke suggesties jullie komen om de download service nog beter kunnen maken. We zullen deze suggesties zeker meenemen in de interne overleggen hier bij PDOK. Blijf dus vooral jullie ideeën met ons delen hier op het forum. Dit is voor ons buitengewoon waardevol.

4 likes